5 druhů zdravých a známých potravin, co musíte prostě jíst!

Vydáno: 30.01.2017 13:58

Každý rok nás reklama ošálí a my si koupíme superpotravinu, po níž budeme zdraví až do morku kosti a určitě zhubneme. U ceny kolikrát zatajíme dech a při dalším nákupu se tomuto produktu raději vyhneme. Proč tedy nesáhneme po potravinách, co známe, co se dají koupit všude a nenabourají nám rozpočet?



Citrón

Ovoce, které dodá nejen velké množství vitamínu C, ale i vápník, draslík a zinek. Pokud zkonzumujeme i dužinu, nejen pouze šťávu, jak je obvyklé, tak navíc přijmeme i blahodárnou vlákninu. Když jej pozřeme, spustí se v našem těle úžasný metabolický proces, který ničí bakterie i rakovinotvorné buňky tím, že vytvoří alkalické prostředí (paradoxně i přesto, že má kyselou chuť!!!), ve kterém nepřežijí. Působí dezinfekčně nejen pro ústní dutinu, ale pro celé trávicí ústrojí, posiluje imunitní systém a pomáhá při zácpě.

Pokud několikrát denně vypijete vlažnou vodu s citrónovou šťávou, svému tělu velmi prospějete.  Svým klientům doporučujeme začít každý den vlažnou vodou s citrónem, a to včetně dužiny – nastartujete trávení a dodáte tělu vitamín C a vlákninu.



Zázvor

Zázvor obsahuje stovky prospěšných minerálních látek jako železo, hořčík, fosfor, draslík, sodík, vitamín A, E, B1, B2 a C i esenciální oleje.  Podporuje trávení, mírní příznaky pálení žáhy a nadýmání, pomáhá při rýmě a chřipce, při nevolnosti i migréně. Snižuje cholesterol, stimuluje krevní oběh, a dokonce působí i jako afrodiziakum. Je to ideální večerní pochoutka pro dlouhé zimní večery.

Jeho blahodárný vliv na naše zdraví jsme rozebírali v samostatém článku.


Česnek

Jeho antivirové, antibakteriální a protiplísňové účinky z něj činí opravdu silný přírodní lék. Věděly to naše babičky a v současnost

i to potvrzují i výzkumné týmy. Česnek zvyšuje hladinu „hodného“ cholesterolu a snižuje ten špatný, příznivě ovlivňuje krevní tlak a navíc obsahuje těkavé oleje, selen a vitamíny A, B, C a E, takže podporuje imunitu. Dokonce dokáže zbavit naše střeva parazitů.

Číňané cucají každé ráno 30 minut stroužek česneku, aby si dopřáli všechny jeho pozitivní účinky na maximum. V práci by nás nejspíš za tento zvyk kolegové hnali, avšak při rýmě či nachlazení to přeci jen zkuste a uvidíte, že se Vám za půl hodinky udělá lépe.



Olivový olej

Tekuté zdraví, elixír života, přímo přírodní zázrak. Nikdy na něm však nesmažte, ani jej tepelně neupravujte! Ničí se tak všechny jeho pozitivní účinky, protože teplo ničí vazby v mastných kyselinách a mění je na tzv. trans-mastné kyseliny, které jsou přímo rakovinotvorné. Olivový olej lisovaný za studena snižuje riziko mrtvice a infarktu, upravuje hladinu cholesterolu a snižuje ten špatný. Je plný antioxidantů, omega3 mastných kyselin, přispívá k tvorbě nových buněk a prospívá trávení. V medicíně je popisovaný vliv olivového oleje na snížený výskyt kardiovaskulárních příhod, hlavně v souvislosti s tím, že je nedílnou součástí středomořské stravy. Není nad čerstvý salát zalitý olivovým olejem (rozhodně nešetřete na množství) a zakapaný citrónem. Dodáte tělu vlákninu a vitamíny, i ty rozpustné v tucích, minerály a omega3 mastné kyseliny. Tato kombinace se zdá být ideální jako prevence proti ucpávání cév a následným infarktem či mrtvicí.  

Lidé, kteří pěstují olivovníky či žijí v jejich blízkosti, si dokonce olivovým olejem připijí i na zdraví. Nejenže ho přidávají do salátů, používají ho jako dochucovací tečku do všech pokrmů, zalévají s ním ryby po grilování a namáčí si v něm domácí chléb. S olivovým olejem vstávají i usínají, a hlavně déle žijí….



Kysané zelí

Kysané zelí je lidmi již po staletí přezdíváno elixírem zdraví, vitamínovou bombou a přírodním léčivem v jednom. Kromě vlákniny obsahuje řadu minerálů a vitamínů jako A, B, C, E a další, podporuje také trávení, posiluje imunitu a je významným antioxidantem. Podíl vitamínu C je v kysaném zelí vyšší než v čerstvém, což je důsledek činnosti bakterií mléčného kvašení. V zimě je to nejhodnotnější a nejpřirozenější zdroj vitamínu C a zcela bez konzervantů! Buď si jej koupíte v pytlíku (sledujte etiketu a nesmí tam být žádné přidané konzervanty) nebo se pustíte do přípravy domácí verze. Pomáhá proti depresím, civilizačním chorobám, napravuje trávení a čistí střeva. V zimních měsících bychom ho měli mít na talíři denně aspoň 2-3 lžíce. Neztrácí na svém kouzlu ani v tepelně zpracovaných pokrmech!

________________________________________________________________________

S těmito potravinami opravdu nešlápnete vedle. Konzumujte je buď denně, nebo alespoň několikrát do týdne a uvidíte, že se Vám trávení a potažmo zdraví upraví a budete se cítit lépe!