Bez jódu to nejde

Vydáno: 13.07.2018 18:13

Těžké vývojové poruchy intelektu zapříčinily, že se ve 40. letech minulého století začal jód přidávat do kuchyňské soli. Tento nenahraditelný stopový prvek je potřeba pro správný chod lidského organismu a bez něj lidské tělo nebude fungovat. V České republice není přirozeně zastoupen v rostlinách či živočiších ve větším množství, proto musíme myslet na to, abychom jej svému tělu v potřebné míře pravidelně dodávali.


Stavební kámen buněk

Jód přímo ovlivňuje veškeré buněčné struktury v lidském těle. Jeho funkce je významná v tom, že ochraňuje buňky před poškozením a zabraňuje vzniku onemocnění. Jód je hlavní činitel tvorby hormonů ve štítné žláze a v endokrinních žlázách. V raných fázích vývoje plodu je jód zodpovědný za vývoj pohybové soustavy a mozku. Významně se jód podílí na zvýšení funkčnosti imunitního systému, pomáhá hubnout a snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Dokonce potlačuje deprese a zlepšuje paměť.


Štítná žláza

Určitě máte kolem sebe někoho, kdo má problém se štítnou žlázou. Počet takto postižených osob je v současnosti bohužel značný a neustále narůstá. Štítná žláza funguje jako centrální sklad jódu, který si v případě potřeby doplňuje zásoby z krve a dál jej zpracovává do molekul hormonů, které vypouští zpět do krve. Bez dostatečného přísunu jódu dokáže štítná žláza fungovat několik měsíců, dříve či později se ale vyčerpá. Poté přestane vypouštět do těla důležité hormony pro život a začne se postupně zvětšovat.  


Když je jódu nedostatek

Jakmile naše tělo nedostává potřebný přísun jódu, projeví se poruchy funkce štítné žlázy a endokrinních žláz. Nadměrné pocení, vysoký cholesterol či krevní tlak jsou prvními známkami nedostatku jódu. Další závažné problémy jako nefunkční látková výměna, problémy s reprodukcí, astma, alergie, poruchy vývinu plodu a totální vyčerpanost, jsou další obtíže, kterými pacienti s poruchou žláz trpí. Nezřídka se také objevují potíže jako padání a šedivění vlasů, přibírání na váze, suchá kůže, svalová únava i potíže při polykání.


Děti jód potřebují pro zdravý vývoj kostí, pokožky, vlasů, nehtů i zubů a také pro správný rozvoj mozkových funkcí. V období dospívání je jód potřeba pro správné vyvinutí pohlavních orgánů a pokud se ho nedostává v potřebném množství, v dospělosti se pak jedinci potýkají s reprodukčními problémy. Starší lidé také velmi často bojují s nedostatek jódu, jelikož u nich probíhají hormonální změny.  

Ideální množství

Ideální denní přísun jódu dospělého člověka činí 150 – 170 mikrogramů jódu podle doporučení České endokrinologické společnosti. Těhotné a kojící ženy by měly dávku navýšit ještě o dalších 100 mikrogramů. Děti, které trpí nedostatkem jódu se hůře učí a dokonce i pomaleji rostou. Jako u většiny látek i u jódu platí všeho s mírou. Jódem se totiž dá i předávkovat a to hlavně pokud konzumujete vitamíny či multivitamínové preparáty.

Potraviny bohaté na jód

Mořské řasy obsahují jako jedny z mála potravin opravdu vysoký obsah jódu. Mezi nejznámější patří řasy Kombu, Wakame a Nori. Všechny tři druhy jsou dostupné v obchodech se zdravou výživou. Kombu stačí přihodit kousek o velikosti poštovní známky při vaření těstovin či brambor do hrnce. Dodáte tím uvařenému jídlu dostatek jódu a na výsledné chuti pokrmu to nebude vůbec znát. Vločky řasy nori krásně poslouží k dozdobení pokrmu či do polévek. Dále se doporučuje pití Vincentky (stačí doušek na pokrytí denní dávky) a konzumovat mořské ryby. Nejhodnotnější rybou z hlediska obsahu jódu je mořská treska, pouhých 150 gramů pokryje denní dávku. Jód dokážeme také přijímat z vajec, sušených švestek, bazalky, rajčat, česneku, cibule, malin, citrónu a rybízu.

Pokud trpíte únavou a poruchami soustředění, doporučovala bych v první řadě zaměřit se na skladbu své potravy a zhodnotit, jaké látky potřebujete zařadit. Řešení může být jednodušší než si myslíte, stačí se ozvat.