Chcete hubnout? Vyhněte se obloukem lepku!

Vydáno: 06.01.2017 15:49

Lepek je obsažen v bílé pšeničné mouce, tudíž v pečivu, v uzenářských výrobcích,  v těstovinách a řadě dalších potravin. Denně jej zkonzumujeme neuvěřitelné množství, aniž bychom si to uvědomovali. Samotný kořen slova lepek nám napovídá, že nám v těle neudělá nic dobrého. Jednoduše řečeno nám slepí střeva a navíc je spouštěčem plísní v trávicím traktu, kterých se velmi těžko zbavujeme.

Přidáme-li k tomu fakt, že světová i česká populace díky tomu tloustne, mělo by být pro nás mnohem jednodušší rozhodnout se, co budeme konzumovat. Co budeme jíst za potraviny my i naše děti!

Tloustneme, protože konzumujeme nadměrné množství potravin z bílé pšeničné mouky.

Ta se sice vyrábí z pšenice, ale prochází čištěním, tudíž se z ní stane „mrtvá“ potravina. Bez vitamínů, minerálů a tuků.

Typická české rodina ve svých snídaních, svačinách i večeřích pojídá housky, rohlíky, chléb, koláče a bábovky vyrobené právě z čištěné pšenice. Korunu tomu nasadíme těstovinami k obědu a jedeme v lepku celý den. A  pěkně potichu tloustneme...


A přitom alternativ nikdy nebylo více!

Celozrnná mouka může být namleta na ocelových válcích nebo tradičním způsobem na kamenném mlýně. Obecně platí, že celozrnná mouka je zdravější. Je třeba ale hlídat její kvalitu, protože má kratší trvanlivost. Má i jinou chuť a trochu jinak se s ní pracuje při pečení. Vyplatí se kupovat celozrnnou mouku v biokvalitě, která se mele z ekologicky vypěstovaného obilí. Dále jsou k dispozici na trhu mouky špaldové, kamutové, rýžové. Opravdu nepřeberné množství. Většina z nich dodá i mnohem lepší chuť upečenému koláči či bábovce.

Dostupnými bezlepkovými přílohami jsou rýže, pohanka, kukuřice, quinoa, amarant, proso (jáhly) a špalda. Bezlepkové těstoviny navíc už bez problémů zakoupíme v každém obchodě. Quinoa i špalda se dá používat v kuchyni stejně jako rýže. Skvělé je z nich například rizoto nebo jako samotná příloha k zelenině či masu. Dokonce poslouží i místo nudlí do vývaru.  Quinoa se vaří podobně jako rýže cca 20 min. Před vařením ji přelijte horkou vodou a na samotné vaření ji přelijte novou lehce osolenou vodou.


Co se bude dít v našem těle po konzumaci celozrnných potravin?

Celozrnná mouka má oproti bílé mouce navíc o 60 % vápníku, o 76 % železa, o 85 % hořčíku, o 78 % zinku, o 77 % vitamínu B1, o 80 % vitamínu B2 a o 86 % vitamínu E. Celé zrno obilniny obsahuje tzv. polysacharidy neboli složité cukry, které se uvolňují do krve pomalu a postupně během celého procesu zažívání. Díky tomu máme po konzumaci celozrnných obilovin stálou hladinu krevního cukru. Znamená to, že nás nepronásleduje chuť na sladké a delší dobu nemáme hlad.


A co tedy děje v těle po konzumaci potravin z bílé mouky?

Oproti tomu jednoduché cukry z bílé mouky zvyšují cukr v krvi najednou. Výsledkem je kolísání hladiny cukru v krvi (stejně funguje i trávení bílého cukru). Může to vést k vyčerpávání slinivky, k častějšímu podráždění, kolísání nálad, neklidu, ale i k překyselování lidského organismu a oslabování imunitního systému.

Problém není jen v obsahu vitamínů a minerálních látek. V obilném zrnu je vše dokonale uspořádáno, a pokud je jíme celé, správně upravené, pak je dokážeme plně strávit a získáme z něj maximum živin a energie. Pomáhají nám k tomu enzymy, které jsou nutné pro štěpení škrobu.

Tak co? Zase si dáte zítra k snídani housku z bílé mouky? :)