Cibule zařídí nejenom hubnutí

Vydáno: 26.01.2018 16:37

Cibule je jedna z mála druhů zeleniny, která je velmi cenově dostupná a zároveň má takové léčivé vlastnosti! Málokdo si sice dokáže představit, že ji bude chroupat jako mrkev, ale na druhou stranu, pokud si jí přikrájíme do zeleninového salátu v čerstvém stavu, jedině získáme! Jediná výjimka platí, pokud někdo trpí žaludečními vředy. Zde opravdu není konzumace čerstvé cibule na místě.


Příznivé účinky cibule

Cibule nás totiž dokáže příznivě ovlivnit více než si dokážeme představit a možná i chceme. Nemůžeme se z ní předávkovat, což je jeden z faktů, který by nás měl při rozhodování také přesvědčit. Cibule je totiž jedno z nejsilnějších přírodních antibiotik a zabraňuje vzniku rakovinových buněk! Dezinfikuje, léčí a čistí organismus, orgány i krev. A dokáže to nejen syrová ale i vařená. 


Účinné látky
Cibule se jeví jako velmi dobrý zdroj biotinu (B7), manganu, vitamínu B6, mědi, vitamínu C, vlákniny, fosforu, draslíku, folátu a vitamínu B1. Je také vzácným zdrojem síry. Toto bohatství konvenčních živin je doplněno jedinečným obsahem phytonutrientů. Nejzásadnější z nich jsou flavonoidy, desítky éterických olejů a minerální soli. Dále enzymy, které prospívají  trávení, a rostlinná vláknina, která zabraňuje vstřebávání cukru i cholesterolu. Některé z nich dostávají zvláštní pozornost v dnešním výzkumu v oblasti zdraví - např. fisetin, ferulové kyseliny, quercetin.

Hubnutí zařídí quercetin
Cibule za svoje největší léčivé účinky vděčí quercetinu, který se řadí právě mezi flavonoidy. Tento silný antioxidant se vyskytuje v cibuli, česneku, kapari, rukole, libečku nebo i ve vínu. Quercetin ovlivňuje hladinu cukru v krvi, napomáhá štěpení tuků a brání jim usazovat se v krevním řečišti. Ideální je proto pravidelná konzumaci cibule při redukci váhy, nejlépe v čerstvém stavu.

Pokud je pro někoho příliš ostrá svou chutí, může ji zlehka orestovat či podusit, tím se účinky zásadně neovlivní. Šalotka nebo červená cibule jsou také přijatelnou variantou, která má “příjemnější” chuť. Některé studie dokonce quercetinu při pravidelné konzumaci ve vyšších dávkách přisuzují i snížení výskytu onemocnění rakoviny prsu a plic a astmatu.



I proti stárnutí organismu
Cibule navíc dokáže zpomalovat stárnutí cév, čistí močové cesty, podporuje činnost srdce, plic, střev, žlučníku, jater i žaludku. Z toho tedy plyne, že upravuje trávení a snižuje hladinu krevního cukru i glykémii.


Období chřipek
Zvláště v tomto období nám cibule může pomoci zahnat chřipku, usnadnit vykašlávání a má také antivirové a antibakteriální účinky. Cibulový sirup oceníte nejen při nachlazení dětí, ale můžou ho i požít i těhotné ženy. A vyrobit jej je opravdu snadné. Stačí smíchat med a štávu z cibule, v poměru jeden díl medu a dva díly šťávy.

Zevní užití cibule
Cibuli podle rad babiček můžeme užívat i při poštípání hmyzem, inhalovat ji při chřipce, použít při bolestech ucha a dokonce i jako čističku vzduchu, pokud ji necháme volně položenou v  místnosti. Poté ji však již NESMÍME konzumovat. Šťáva z cibule se v medicíně používala jako dezinfekce hnisajících poranění, také prokrvuje pokožku hlavy a zabraňuje tvorbě lupů a maštění vlasů.



SOFRITO - základ středomořské kuchyně
Omáčka Sofrito je typická pro španělskou kuchyni, v různých variacích se ale používá po celém světě. Nedávno dokonce byla předmětem vědecké studie, ve které se prokázalo, že spojení cibule, česneku, rajčat, petrželové nati a olivového oleje je naprosto unikátní kombinace a zdraví velmi prospěšné. Přítomnost cibule totiž nejen zvyšuje vstřebatelnost lykopenu z rajčat, navíc ale díky přítomnosti olivového oleje zvyšuje odbourávání špatného cholesterolu v játrech.

Výzkum také prokázal, že největší koncentrace flavonoidu a quercetinu je ve vnějších vrstvách cibule, proto pro použití v kuchyni loupejte pouze hnědou suchou slupku a využívejte co možná nejvíce následující slupku masitou.  


Myslím, že nemá smysl cokoliv dalšího dodávat, jen využít síly cibule pro sebe i pro svou rodinu! :)