Co si namazat na pečivo?

Vydáno: 06.10.2017 19:01

Kauza ceny másla mne přivedla k nápadu na téma tohoto článku. Co je vlastně vhodné namazat si na pečivo, aby nám či dětem lépe klouzalo do krku? V první řadě nesmím opomenout fakt, že bychom měli spíše upřednostňovat zeleninu a ovoce, a až pak do svého jídelníčku zařadit pečivo.

Všichni ale víme, jak je jednoduché, vzít do ruky rohlík, namazat ho a na něj dát plátek sýra a šunky. Rozhodně vždy volme celozrnné nebo žitné pečivo z kvalitní mouky před nafouklým bílým rohlíkem a čerstvé sýry před sýry tavenými (jsou jednak tučné a druhak plné soli a nesmírně zatěžují náš organismus).

Co bych doporučila jako alternativu másla já? V žádném případě ne margaríny a ztužené rostlinné tuky. Ty totiž obsahují tzv. trans-mastné kyseliny, které mohou výrazně poškozovat zdraví. Zvyšují nejen riziko kardiovaskulárních onemocnění, ale také riziko rakoviny.

Tyto alternativy Vám naopak mohou Vaše zdraví posílit:

Žervé

Asi nejlevnější varianta a zároveň ta nejzdravější. Pokud si žervé namažete na celozrnné pečivo, neuděláte chybu, a to ani v případě lehčího jídelníčku. Mým klientům doporučuji přidávat lžičku žervé všude tam, kam byli zvyklí nalévat smetanu, do zeleniny, do rizota, do těstovin. Jediné, na co si dávejte při výběru žervé pozor, je, aby v něj nebyl přidám škrob či jiná zahušťovadla.

Ricotta

Dražší varianta krémového sýra, avšak opět se skvělými výživovými vlastnostmi. Neobsahuje téměř tuk, je zdravá a dá se ochutit jak na sladko, tak na slano. Navíc obsahuje spoustu minerálních látek a vitamínů bez zbytečných tuků.

Tvaroh

Tvarohovou pomazánku známe všichni. Tvaroh je geniální produkt. A když se k němu přidá zelenina, vařené vejce, bylinky a koření, nikdo si nebude stěžovat, že mu tvaroh nechutná. Je navíc velmi bohatý na bílkoviny a plný minerálních látek a vitamínů.

Pro ty, kteří se z přesvědčení či zdravotních důvodů mléčným výrobkům vyhýbají, mám dva tipy:

Cizrna

Ve spojení se sezamovou pastou, která je sama o sobě na pečivu také výtečná, se dá připravit oblíbený hummus. Cizrna je nízkokalorická a obsahuje spoustu vitamínů a důležitých látek pro naše tělo. Pokud hubnete, měla by mít pevné místo ve Vašem jídelníčku.

Avokádo

Avokádová pomazánka namazaná na pečivo je taktéž vynikající. Avokádo obsahuje spoustu výživných látek a také je nízkokalorické. Ať už z něj připravíte guacamole či ho jen rozmačkáte vidličkou se solí a pepřem a pak namažete na pečivo, neuděláte žádnou chybu! A rozhodně ne výživovou.

Pomazánky

Například z červené čočky, kterou ani není třeba den předem namáčet. Po uvaření ji jen rozmixujete tyčovým mixérem spolu s česnekem (nebo i cibulkou) a kvalitním olivovým olejem. Trochu osolíte, opepříte, kdo má rád pálivé, přidá chilli, a skvělá pomazánka je na světě.


MUDr. Dagmar Peřková - praktická lékařka a výživová poradkyně