Jak správně solit?

Vydáno: 05.01.2018 16:17

Sůl nad zlato je jistojistě krásná vánoční pohádka, která nám ukazuje důležitost soli v lidské životě. Poetika tohoto díla však rozhodně nepočítala s tím, že jí denně spotřebujeme v průměru 5 x tolik než je doporučený denní příjem. Doporučený limit soli dle WHO (Světová zdravotnická organizace) je 1g na den. Při konzumaci soli nad tento limit se prokazatelně dostaví poškozování zdraví, jak se dočtete dál. Evropané obvykle konzumují 3 - 5 gramů soli za den. A děti? Nejprve v druhém roce života by měly přijímat maximálně 0,2 - 0,3 gramu soli denně.

Najednou je chuť

Velmi často se stává, a i mí pacienti tento stav popisují, že dostaneme neodbytnou chuť například na slané oříšky či brambůrky. Není to potřeba těla, které by trpělo nedostatkem soli, ale neodhalené psychické vypětí. Stres, který naše tělo prožívá, jsme se naučili potlačit většinou nezdravým jídlem - nejčastěji sladkým nebo tučným či slaným. Ještě jsem nepotkala nikoho, kdo ve stresu dostane chuť a sní mísu salátu :) Nebezpečí, které v těchto situací vzniká, většinou končí obezitou, následně cukrovkou a dalšími závažnými zdravotními komplikace.

Nadbytek soli

Pokud solíme nepřiměřeně, zatěžujeme ledviny, stahují se nám cévy, dobrovolně si zvyšujeme krevní tlak a můžou se nám začít dělat i otoky. Nadměrnou konzumaci soli není dobré brát na lehkou váhu a stejně jako u cukru na ní můžeme mít vypěstovánu závislost. Sůl je totiž velmi často přidávána do potravin, průmyslově vyráběných jídel i polotovarů, ve kterých bychom ji ani nečekali. Výrobci ji tam dodávají kvůli chuti, a proto ji konzumujeme více, než bychom měli. Dle posledních lékařských výzkumu je problém mezi poměrem sodíku ( Na jako součást soli NaCl) a draslíku (K). Sodíku máme v potravě moc a draslíku málo. Draslík dokáže totiž některé neblahé účinky sodíku neutralizovat. Nesprávný poměr draslíku a sodíku je spojován s mrtvicí, zhoršením paměti, osteoporózou, rakovinou žaludku, ledvinovými kameny, problémy s erekcí, revmatoidní artritidou a šedým zákalem.


Problém zvaný rafinovaná sůl obohacená jódem

Rafinace neboli ve zkratce řečeno čištění soli je problém, který ze soli dělá potravinu zdraví škodlivou. Rafinací, která se mimo jiné provádí třeba kyselinou sírovou, chlórem nebo bělidly, se sůl zbavuje všech nečistot (pokud je zdroj soli znečištěné moře, tak je to asi nevyhnutelné), ale také vedlejších látek, které se v přírodní soli přirozeně vyskytují (cca 16% přirozeně se vyskytujících stopových minerálů, včetně křemíku, fosforu a vanadu). Rafinací se změní také její struktura a obsah vody. Těmito úpravami se sůl stává pro tělo toxickou. U nás se sůl ještě jódizuje, což je přidávaní jodu do soli, aby jsme netrpěli nedostatkem jodu. Je to však jód anorganický a naše tělo profituje s jódu organického, který najdeme v kopřivách nebo v mořských řasách.

Doporučuji používat sůl nerafinovanou a nejódizovanou, což musí být vždy uvedeno na obalu.


Jak správně sůl používat?

Doporučuji používat nerafinovanou kvalitní mořskou nebo himalájskou sůl a přidávat ji do jídla na počátku vaření. Mimo luštěnin a zeleninového vývaru. Ty dosolte, až když je pokrm před dokončením. Pokud si chcete dochutit jídlo na talíři použijte bylinky nebo umeocet (zdravá varianta octa).  Zeleninu, maso, obiloviny a těstoviny solte na začátku vaření, sůl se díky tomu rozloží do pokrmu a nebude jí tolik potřeba.


A jaká jsou ta zásadní pravidla s použitím soli?

1.    Rozhodně nesolte jídlo na talíři! Nedokážeme rozpoznat správnou míru a zkonzumujeme jí zbytečně moc!

2.    Vyhněte se brambůrkům, soleným oříškům, přesoleným sýrovým korbáčkům a soleným pochutinám, opravdu je nekonzumujte pravidelně a už vůbec je nemějte naservírované na stole doma ani v práci.

3.    Závislosti na soli se zbavujte postupně. A nenahrazujte ji jinou závislostí na jídle.

4.    Nekupujte trvanlivé, instantní a konzervované pokrmy a opatrně nakládejte s uzeninami a sýry.

5.    Škodlivost NaCl (soli) můžete kompenzovat potravinami s vysokým obsahem draslíku, který najdete např. v avokádu, fazolích, v zeleném salátu, brokolici, ve špenátu, růžičkové kapustě, dýni, chřestu nebo švestkách či melounu.   

6.    Sportujte či choďte na delší procházky! Díky endorfinům se vaše tělo dobije a nebude tolik myslet na jídlo. (Pravidlo se tolik soli netýká, ale opakování je matka moudrosti :) )

Nahraďte sůl bylinkami!

Zkuste sůl v pokrmech nahrazovat bylinkami jako kmín, tymián, petržel, zázvor či kyselejšími pochutinami (citrón, vinný ocet, apod.). Chuťové receptory soli jsou na jazyku totiž umístěny hned vedle kyselých buněk, a proto se takto můžeme „ošálit“. Více si připravujte zeleninová jídla a dodržujte pitný režim.


Každopádně konzumujte zeleninu a ovoce začerstva. Pokud si připravujete salát, tak ho stačí zakápnout kvalitním olivovým olejem, přidat trochu octa a vůbec jej solit nemusíte!

Řídit se pravidly může být někdy velmi obtížné, pokud nevíte jak začít. Věřte tomu, že jídlo je naším lékem a za většinu obtíží a nemocí si můžeme sami právě stravou. Pomohla jsem více jak stovkách lidí překonat jejich překážky s váhou, a i ti s morbidní obezitou to dokázali. Ozvěte se a přijďte na konzultaci, nikdy není pozdě začít!