Jídla proti stresu

Vydáno: 17.11.2017 16:40

S nadcházejícími vánočními svátky se na nás chrlí ze všech stran hromady úkolů a to nejen v domácnosti, ale i v zaměstnání. Abychom se úplně nezbláznili, je důležité, myslet na sebe. Nemusíte mít výčitky, když se sejdete s kamarádkou na sklenku vína, či zajdete na 30 minutovou procházku! A jaká jídla byste měli zařadit do jídelníčků, aby vás úplně nezruinovala a zároveň vám dodala energii a posílila mozkovou činnost?

Špenát

Listová zelenina, která obsahuje velké množství magnesia a dalších zdraví prospěšných látek, které zabraňují působení volných radikálů, udržují svalovou hmotu, posilují srdce a napomáhají k celkově dobré kondici. Magnesium se v poslední době považuje za velkého bojovníka proti stresu, protože pomáhá regulovat hladinu kortisolu - stresového hormonu, který se považuje za největší spouštěč neblahých tělesných reakcí od vysokého krevního tlaku až po cukrovku a depresi. Antioxidanty působí na naše oči a zbavují tělo napětí. Špenát obsahuje železo, draslík, měď zinek, mangan, fosfor, beta karoten, vitamíny C a A, kyselinu listovou, cholin, inositol a řadu dalších látek. Prostě na pohádce o Pepkovi námořníkovi kus velké pravdy je.


Ořechy

Vlašské ořechy, pistácie, makadamiové i kešu ořechy či mandle. Všechny druhy ořechů obsahují tělu prospěšné oleje, které jsou jedny z největších ochránců před stresem. Snižují hladinu cholesterolu v těle, podporují kardiovaskulární systém a snižují riziko cukrovky. Pokud je opravdu pravidelně zařadíte do svého jídelníčku, neměli byste pociťovat únavu a budete mít čistou mysl a skvělou paměť.


Ovesné vločky

Osvědčená snídaně založená na ovesných vločkách pomáhá našemu mozku vytvářet uklidňující hormon serotonin. Při nedostatku serotoninu jsme náladoví, agresivní, podráždění mnohdy až depresivní. Další přínos ovesných vloček je v obsahu vitamínu skupiny B, vápníku, železa, fosforu a lecitinu je i poměrně vysokém obsahu bílkovin. Díky vysokému obsahu vlákniny a bílkovin (až 14g bílkovin na 100g vloček) mám pomáhají udržet hladinu cukru a tím nám dodají dostatek energie na celé dopoledne.   



Pití teplého čaje

Pokud se dostanete do stresové situace, vnímáte okolní svět zkresleně. Někdo podrážděně, někdo pociťuje smutek. Zamyslete se nad logikou uvolňujícího úkonu, při kterém si v klidu vypijete šálek kvalitního čaje. Volte čaje hlavně bylinné jako heřmánek, máta, zázvor, meduňka. Tyto čaje mají uvolňující vliv na trávící trakt a stresem sevřený žaludek. Výzkumy totiž prokazují, že pití teplého čaje nás rychleji vytáhne ze stresové situace, uvolňuje tělo a snižuje hladiny kortizolu, které nám při stresu v těle poletují.


Ryby

S konzumací ryb jsme v dnešní době poněkud na štíru. A je to velká škoda. Kolem nás je mnoho soukromníků, kteří se chovu ryb věnují a ryby z dovozu jako tuňák a losos jsou také dostupné ve vysoké kvalitě. Z ryb naše tělo získává Omega 3-mastné kyseliny, které naše tělo potřebuje, ať chceme nebo ne. Právě ony nás ochraňují proti stresovým vlivům, poruchám nálad a ve výzkumu dokonce dokázali snížit o 20% úzkostné stavy.  Skvěle také napomáhají ženám při trápení s premenstruačním syndromem. Věřte mi, že vaše tělo se vám opravdu odvděčí, pokud minimálně 2x týdně bude Vaše hlavní jídlo ryb. 

Heřmánek

Tato bylinka pomáhá nejen při chřipkovým onemocněních, zánětům, ale i při duševních trápeních. Pokud vypijeme šálek heřmánkového čaje, když máme vztek nebo stres, po chvíli by se měla dostavit uvolnění a mnohem lepší nálada. Heřmánek totiž pozitivně působí na nervový systém, pomáhá proti vyčerpání a uklidňuje celé tělo. Jen by se neměl konzumovat dlouhodobě pro jeho antibiotické účinky ve střevě.


Jídlo budiž nám lékem je prastaré moudro, na které jsme bohužel zapomněli. Pokud bychom dbali na svou životosprávu, opravdu by se nám lépe žilo a také bychom mnohem méně navštěvovali lékaře. Nikdy není pozdě začít se stravovat tak, jak si naše tělo zaslouží. Jestli tápete, ozvěte se mi, ráda vám pomůžu, stejně jako dalším svým klientům.