Mrkev je neobyčejně přínosná zelenina!

Vydáno: 19.05.2017 10:14

Zeleniny bychom měli sníst denně, pro dobré trávení i dobrý pocit, co možná nejvíce. Mrkev je v naší zemi oblíbená a velmi rozšířená zelenina, a to již od 12. století. Dostala se k nám z oblasti jižní Asie. Dnes ji sice známe jako vyšlechtěnou odrůdu, ale i přesto nám dodává mnoho látek cenných nejen pro hubnutí. A to včetně vlákniny.


Mrkev obsahuje velké množství beta-karotenu, ze kterého si naše tělo dokáže vyrobit vitamín A. Neztrácí na prospěšnosti zdraví ani jako vařená, dušená či restovaná. Při tepelné úpravě se beta-karoten přemění na formy, díky kterým se tělo daleko rychleji dostane k vitamínu A. Dobré je ji připravovat na menším množství tuku, aby se vitamíny lépe rozpustily a tělo je rychleji vstřebalo.


Mrkev obsahuje i látku zvanou falkarinol, což je přírodní pesticid, který se nachází také v ženšenu. Mrkev je díky této látce odolná proti plísním a výzkumy prokazují,  že může mít i protinádorové účinky. Důkazem, že si zaslouží naši pozornost a stálé místo v našem jídelníčku, je i skutečnost, že mrkev má svůj svátek – Dny mrkve se slaví 4. dubna!


Mrkev velmi prospívá našemu trávení, protože pomáhá nejen při zácpě, ale i průjmu. Také zvyšuje mužskou plodnost, pomáhá těhotným ženám, urychluje dokonce hojení ran. Napomáhá i tomu, abychom měli krásnou pleť, kvalitní vlasy a nehty.

Co všechno za vitamíny a minerály můžeme konzumací mrkve získat?

Betakaroten = Provitamin A

Patří mezi významné antioxidanty, pomáhá proti stresu, regeneruje pleť, je důležitý pro funkci zraku a zlepšuje šeroslepost. Svým silným antioxidačním účinkem má vliv na imunitu a je prospěšný proti nádorovým onemocněním.

Vitamíny B

Podporují dobrý a klidný spánek, bojují proti únavě, ekzémům, akné a aftům. Posilují celkově naši imunitu a jsou doplňujícím vitamínem při léčbě velkého množství chorob.

Vitamín C

Dlouhodobé studie ukázali, že lidé pravidelně konzumující vitamín C se dožijí vyššího věku. Navíc nás chrání před pohmožděninami, modřinami, pomáhá hojení a udržuje kvalitní stav vaziva.

Vitamín D

Ochraňuje náš kardiovaskulární systém, příznivě ovlivňuje hladiny cukru v krvi, snižuje riziko zhoubných nádorů a chrání nás před autoimunitními onemocněními.

Vitamín E

Řadí se mezi významné antioxidanty, zpomaluje stárnutí, likviduje toxiny z kouření a pomáhá organismu zpracovat a využít další látky jako selen a vitamin K.

Vitamín K

Napomáhá správné činnosti jater a srážení krve. Navíc upravuje hladinu špatného cholesterolu, podporuje funkce ledvin a srdce. Také je prevencí před vznikem rakoviny.

Dále v mrkvi najdeme:

Draslík, fosfor, hořčík, jód, lecitin, mangan, měď, selen, sodík, vápník, zinek a železo. A to stále není vše :) 

Vláknina

Mrkev je významným zdrojem vlákniny a to jak v syrovém, tak v tepelně upraveném stavu. Podílí se na udržení stálých hladin glukózy a pozitivně ovlivňuje inzulínovou rezistenci.

Antioxidanty

Kromě výše zmíněných antioxidantů, v podobě vitamínů, selenu a betakarotenu, najdeme v mrkvi lutein a celou řadu fenolů jako např. kyseliny hydroxiskořicové, podobné jako najdeme v hroznovém vínu. Antioxidanty potřebujeme k tomu, aby naše tělo zvládalo boj s volnými radikály, které na nás útočí ze všech stran.

To je co? :) Tolik prospěšných látek v oranžové zelenině. Opravdu ji zařaďte do svého jídelníčku pravidelně a uvidíte, že neprohloupíte. Mrkev má další nesporný klad, a tím je její cena. Pokud však máte zahrádku, tak si ji vypěstujte a máte další bonus v podobě maximální čerstvosti. Pokud ji budete skladovat, mějte na paměti, že způsob, jak ji naše babičky skladovaly v bednách s pískem v temnu, mělo své opodstatnění. Tak nám totiž vydrží nejdéle čerstvá.