Multivitamínová bomba jménem kedluben

Vydáno: 25.04.2018 15:23

Kedluben je jeden z běžně dostupných druhů košťálové zeleniny, které seženeme na každém rohu. Nespornou výhodou je i jeho nenáročnost při pěstování. Zahrádkáři vědí, že některé odrůdy se dají pěstovat od jara až do podzimu. Důvod? Nejen plody, ale i jeho listy obsahují velké množství vitamínu C. Bulva kedlubny navíc celou řadu minerálních látek a směle ho můžeme zařadit mezi léčivé rostliny. V České republice průměrně sní jeden obyvatel tři kilogramy této košťálové zeleniny. Kedluben je populární také v Indii a Japonsku. V těchto končinách má trochu odlišný vzhled, chuťově je těm našim evropským odrůdám ale podobný.


Multivitamínová bomba

Bulva kedlubnu je velmi bohatá na vitamíny řady B, o kterých jsem psala v minulém článku. Díky konzumaci kedlubny získáme vitamín B1, B2, B3, B5, B7 a B9. Všechny jsou třeba pro správný chod našeho organismu, látkovou přeměnu, buněčnou integritu, koncentraci a výkon naší centrální soustavy. Také nám zaručují krásnou pokožku, vlasy a nehty. Vitamín C z jednoho středně velkého plodu nám zajistí potřebnou denní dávku pro správný chod imunitního systému a zaručí hormonální rovnováhu.

Z minerálních látek nám kedluben dodá dusík, hořčík, jód, mangan, fosfor, selen, síru, vápník a železo. Listy kedlubny obsahují dokonce 3x více vápníku než samotný plod. Snažte se tedy kupovat kedlubny co nejčerstvější, abyste mohli zkonzumovat i samotné listy. Až si kedluben budete připravovat, pokapejte ho kvalitním olejem s obsahem vitamínu E. Díky tomu se ještě více uvolní selen a vy budete chráněni před vlivem volných radikálů a tím předejdete arterioskleróze. Síra obsažená v bulvě navíc působí antibakteriálně, takže si skvěle vyčistíte celý trávicí trakt.


Zelenina? Lék!

Kedluben naprosto s přehledem upravuje chod naší trávicí soustavy, proto je skvělým pomocníkem při zácpě, urychluje vylučování žluči a tím upravuje nerovnováhu střevní mikroflóry. Některé studie jej doporučují jako prevenci rakoviny tlustého střeva, dělohy, vaječníků a prsů. U ženských problémů jako je bolestivá či nepravidelná menstruace nebo dokonce i cysty na vaječnících se také nabízí jako léčivá kůra. Ideálně bychom však při obtížích měli kedluben konzumovat alespoň 4x týdně v různých úpravách.  


Na váhu i srdce

Pokud chcete posílit svoje srdce a lépe okysličovat organismus, kedluben je opravdu ta správná volba. Díky tomu, že dodává energii a vitalitu, zlepšuje náladu, redukuje stres i hmotnost. Kedluben má totiž odvodňovací účinky, takže je ideální pro zařazení do redukčního jídelníčku. Draslík přispívá velkou měrou k nápravě stravovacích návyků. A ten kedluben taktéž obsahuje.


Ideální v syrovém stavu

Jako každá zelenina a ovoce je nejrozumnější kedluben konzumovat v přirozeném syrovém stavu. Naprosto skvělá je pomazánka se zakysanou smetanou či žervé a prolisovaným česnekem. Pokud se urodí kedlubnů více, tak bych doporučila recept na dušené kedlubny na oleji s máslem, je to pochoutka mého dětství. Připravují se stejně jako dušená mrkev, přidat můžete i tymián a rázem máte skvělý oběd, který vám jen a jen prospěje. Gurmáni nedají dopustit na kedlubnové zelí, které je výbornou alternativou ke kysanému. Rozhodně ale nezapomínejme na čerstvé mladé listy, které použijete do salátů a využijete jejich léčivou sílu!

Tip na závěr:

Jestli nevíte, jak poznat zaručeně čerstvý kedluben tak vyzkoušejte tuto babskou radu. Čerstvost ozkoušíte tak, že jemně zatlačíte nehtem u kořene bulvy. Pokud slupka povolí, je čerstvý. V opačném případě je většinou dřevnatý.