Nadýmání má řešení

Vydáno: 13.10.2017 15:59

Nafouklé břicho trápí čím dál víc osob. Pocit to je velmi nepříjemný, mnohdy až bolestivý. Jedná se o projev, kdy plyny vytvořené během trávení nedokážou projít střevem. V části střeva se nahromadí, zpomalí trávení a tím se začnou vytvářet další plyny. Dostáváme se tím do začarovaného kruhu, kdy se nám ve střevech začnou ukládat odpadní a toxické látky a začneme se pomalu trávit. Jak z tohoto kruhu nesnází tedy ven? Pokud tedy nechceme polykat denně léky na podporu trávení.

Většinou se jedná o kombinaci těchto příčin a následků našeho chování:

1.     Nesprávné stravovací návyky

Konzumace nevhodné a těžko stravitelné potravy (tučná jídla v kombinaci s bílou moukou) jsou tou nejčastější příčinou nafouklého břicha. Také jídla, která dráždí žlučník, nadýmají. Další příčinou plynatosti je konzumace sladkostí, kdy v těle dochází k problémům s trávením cukrů, stejně jako nadmíry škrobů. Břicho nám nafouknou i nasycené limonády, ať slazené či nikoliv. Pivo do nadýmacích tekutin patří také zařadit. Snažme se průmyslová jídla nahradit co nejjednodušími jako je ovoce a zelenina, i když je to v dnešní době velmi těžké. Pokud stravovací návyky neupravíme, nepomohou nám ani léky, které nám naordinuje lékárník.

2.     Intolerance potravin (na laktózu, lepek, ad.)

Velmi častým jevem je v poslední době intolerance na některé potraviny. I když nemáte potvrzenou diagnózu alergie na lepek nebo celiakii, zkuste vyřadit z potravy bílé pečivo, těstoviny a sušenky a uvidíte, že výsledek se dostaví velmi rychle a nafouklé břicho splaskne. Dospělým a dětem s potvrzenou alergii nebo intolerancí nezbývá nic jiného než se stravovat zdravě a nečinit stravovací přešlapy, jinak se může stát že, dojde k velmi závažným zdravotním komplikacím.

3.     Následek dlouhotrvající zácpy

Dlouhotrvající zácpa je velmi nepříjemná a rozhodně nemá smysl popírat fakt, že jí trpíme. Musí se řešit! Pokud necháme ve svém trávicím traktu ležet zbytky jídel delší dobu, toxické a další odpadní látky začnou pronikat přes střevní stěnu a začnou se nám dostávat do těla. Což může mít za následek další závažné onemocnění.

4.     Závažné onemocnění či pooperační komplikace

Může se stát, že tuto nepříjemnost si odneseme jako důsledek operačního zákroku. Dalším a velmi závažným důvodem může být fakt, že trpíme nějakým závažným onemocněním a je určitě nutné navštívit lékaře, který odhalí příčiny problému a nastaví léčebný plán.

A jak proti tomu všemu bojovat?

Rozhodně zařazením správných stravovacích návyků a konzumace jednoduchých zdravých jídel. To v první řadě. Bez toho to bohužel nepůjde. Inspirovat se můžete v článku, kde jsem stravovací návyky již popisovala.

S mými pacienty se učíme nové stravovací návyky:

  • vysadíme potraviny z bílé mouky, z rafinovaného cukru, z tučných jídel a uzenin

  • zařadíme do denní příjmu nejméně 300 gramů tepelně zpracované zeleniny

  • dále zařadíme probiotika (1xbílý jogurt denně) a lněná semínka

Výborným trikem je také přidání sušené řasy Kombu do vody, ve které vaříme luštěniny. Neutralizujeme tím nadýmavé složky a po uvaření řasu vylejeme společně s vodou.

Dalším účinným bojovníkem je pohyb.

Přirozený pravidelný pohyb, při kterém zároveň rozhýbeme střeva. To, že většina z nás vykonává sedavé zaměstnání, do něj se přemisťuje většinou také v sedavé poloze a večer se pro změnu usadí do pohodlného křesla, opravdu pohybu střev nepomáhá. Také cvičení jógy a pozice z jógy harmonizují trávení a pravidelné vyprazdňování.

Bylinky mohou pomoci, avšak nejsou všemocné.

Fenykl, anýz, máta, kmín a římský kmín, heřmánek, meduňka, lékořice, chilli či kuličky černého pepře podporují střevní peristaltiku a urychlují trávení. Avšak pozor! Pokud je zkombinujete s tučným nebo nevhodným jídlem můžete si přivodit průjem.

Zkuste si každé ráno připravit nálev ze ¼ lžičky fenyklu, římského kmínu, černého pepře a lístku máty či plátku zázvoru. Při pravidelné konzumaci si pročistíte tělo, nastavíte detoxikaci střev a celkově si pomůžete.

Pokud se sebou a svými stravovacími návyky bojujete neúspěšně delší dobu, najděte ve svém okolí odborníka či mne kontaktujte. Určitě najdeme řešení vašich problémů a nastavíme stravovací režim, který vás bude bavit.