Ovlivňování hormonů hladu

Vydáno: 24.02.2017 09:56

V předešlém článku jsme se pokusili vysvětlit složitý mechanismus hormonů, které ovlivňují naše pocity hladu a chuť k jídlu. Jak je můžeme ovlivnit a získat nad nimi převahu, jsme ještě nerozebírali. Rovnováhu můžeme získat díky několika jednoduchým a logickým pravidlům:

1. Velikost porce jídla

Konzumujte dostatek „nízkokalorické a vysokoobjemové“ stravy. Vysokoobjemová strava je zelenina, začínejte proto každé jídlo nejlépe mrkví či kedlubnou nebo salátem. Naplní žaludek a jejich vlastnosti ovlivňují hormony hladu. Fitness tyčinky, které jsou vysokokalorické a nízkoobjemové, přenechte fitnesákům, pro které jsou určené!


2. Pravidelnost

Naučte se jíst pravidelně a ve stejný čas. Výkyvy v hormonech pak budou menší.


3. Složení jídla

Při rozboru všech možných diet, které vědci zkoumali, měla největší efekt na hormonální rovnováhu ghrelinu a leptinu strava či dieta s nízkým obsahem tuku.


4. Vyhněte se zvýšeným dávkám fruktózy

Hlavně vysoko-fruktozóvým sirupům, které jsou bohužel přidávané skoro do všech průmyslově vyráběných potravin! Z vědecké literatury vyplývá, že fruktóza má přímý vliv na zvyšování rezistence receptoru na leptin. To vede k tomu, že nemáme pocit nasycení, i když jsme se právě najedli. Při váhové redukci byste měli konzumovat ovoce nejlépe dopoledne a v dávce max 200g denně.


5. Konzumujte hodně vlákniny

Vláknina pozitivně ovlivňuje hladinu ghrelinu a tlumí pocit hladu.


6. Zařaďte do jídelníčku omega3mastné kyseliny

Z lékařských studií vyplývá, že pravidelný příjem omega3mastných kyselin zlepšuje leptinovou rezistenci. Najdete je v rybách a korýších, také v olejích, nejvíce ve lněném. Dále je konzumujte v sóje, tofu či bobulovitém ovoci.


7. Pravidelně se hýbejte

Pravidelný pohyb zvyšuje odolnost vůči leptinu. Přiznejme si, že ležením na pohovce hubnutí rozhodně nepodpoříme!


8. Přijměte výše uvedené návyky dlouhodobě

Organismus potřebuje 6 – 12 měsíců na to, aby se přenastavil na nové hladiny hormonů a začal fungovat, tak jak chceme.

Pokud máte potřebu něco sníst a chcete přispět k leptin-ghrelinové rovnováze ve svém těle, tak pro Vás máme tipy na vhodnou alternativu. Například dopolední ovocnou svačinku nahraďte mrkví nebo kedlubnou. Ideální odpolední svačinka jsou ořechy, semínka nebo naše sojové kuličky.


Skvělou alternativou pro zahnání chuti na sladké (dopoledne, odpoledne i večer) jsou naše proteinové tyčinky a wafle, které si mohou dovolit i sportovci se svým zdravým jídelníčkem. Jejich hlavní výhodou je skutečnost, že protein tělo plně zasytí. Příjemným bonusem je to, že chutnají každému i těm nějvětším mlsalům.