Pažitka pro dobrou náladu i na nervy

Vydáno: 10.03.2018 10:37

Pažitka se řadí mezi trvalé bylinky, jejichž kořeny vytváří trsy. Geniální na této cibulovině je vlastnost, že se dá pěstovat ve všech podnebných pásmech, nevyžaduje speciální složení hlíny a pokud se sestřihává a pravidelně zalévá, vydrží nám na věky. Její původ je neznámý, ale domníváme se, že se do Evropy dostala ze střední Asie.


Jedinečné složení

Pažitka obsahuje velmi jedinečné složení léčivých látek. Je cenný zdroj vitamínu A, řady B a C, a K dále z ní využijeme minerální látky měď, mangan, fosfor, sodík, vápník, zinek a železo. Když ji porovnání s dalšími cibulovými druhy zeleniny, zjistíme, že obsahuje nejvíce vitamínu A ze všech druhů. Je prokázáno, že při konzumaci 100 g čerstvé pažitky, získáme pro své tělo 145% denní doporučené dávky vitamínu A, který chrání náš zrak a udržuje nám funkční imunitu! Dále ze stejného množství získáme 177% doporučené dávky vitamínu K, souvisí nejen se zdravím kostí a prevenci osteoporózy, ale také brání poškození mozku a využívá se při léčbě Alzheimerovy choroby.  


Alicin a ti další

Pažitka má nízký obsah kalorií, ale vysoký obsah vitamínů, minerálů a antioxidantů a proto nám může prokázat opravdu mimořádnou velkou službu. Mimo výše uvedených zdravotních přínosů nám ještě zajišťuje správný chod zažívacího ústrojí, pomáhá při nechutenství a čistí střeva. Pokud nás trápí tukové zásoby či cukrovka, oceníme látku alicin, kterou najdeme ve všech cibulovinách. Alicin bojuje proti vzniku cholesterolu, snižuje krevní tlak, odstraňuje nebezpečné sraženiny v cévách, čímž snižuje riziko mrtvice a cévních onemocnění. Alicin je vyhledávaný také pro jeho antibakteriální i antivirové účinky, takže je přírodní antibiotikum. V pažitce také najdeme éterické oleje, lutein, riboflavin, thiamin, pyridoxin a niacin.

Pažitka a rakovina prostaty

Ve studii publikované v časopise Journal of the National Cancer Institute výzkumníci zkoumali vztah mezi příjmem zeleniny z rodu česnekovitých, kam patří i pažitka a rakovinou prostaty. Zjistili, že muži s nejvyšším příjmem této zeleniny měli prokazatelně nejnižší riziko rakoviny prostaty.


Pro dobrý spánek a i dobrou náladu

Pažitka obsahuje také cholin. Cholin je důležitá výživná látka, která pomáhá ke klidnému spánku, pohybu svalů, učení a paměti. Pomáhá také udržovat strukturu buněčných membrán, napomáhá při přenosu nervových impulsů, při vstřebávání tuku a snižuje chronický zánět.


Listy pažitky jsou taktéž bohaté na kyselinu listovou. Ta může pomoci zmírnit depresi tím, že zabraňuje tvorbě homocysteinu v těle, který při vyšších hladinách negativně ovlivňuje krevní zásobení mozku. Kyselina listová také zasahuje do produkce hormonů “dobré nálady” - serotoninu, dopaminu a norepinefrinu. Tyto hormony regulují nejen náladu, ale i spánek a chuť k jídlu. V neposlední řadě je znám efekt kyseliny listové, který pomáhá předcházet vrozeným vadám miminek, ovšem za předpokladu, že pažitku užívají těhotné maminky.

.


Čerstvou nejlépe nebo raději zásadně

Pažitku bychom měli konzumovat zásadně čerstvou. Vzhledem k tomu, jak je nenáročná na pěstování, tak je velmi jednoduché toto doporučení splnit. Sušená ztrácí své aroma a také se snižují hodnoty účinných látek. Pokud ji vypěstujeme velké množství, můžeme ji uchovat zamražením nebo sušením. Nejčastěji ji krájíme na posypání na chléb či housku s máslem, jako ozdobu na brambory či polévku. Skvěle si ale i rozumí s pomazánkami, vaječnými pokrmy, omáčkami, k rybám a bílému masu. Krásně ozdobí talíř s každým jídlem, občerstvení na oslavách a báječně se hodí také do salátů. Výjimečnou chuť také dodá bylinkovému máslu.


Pažitková pomazánka s řeřichou

Pokud byste si chtěli připravit opravdovou vitamínovou bombu, tak si připravte pažitkovou pomazánku. Stačí k tomu smíchat tvaroh se žervé či lučinou (v poměru, jaký máte rádi) a přidat nasekanou pažitku a řeřichu. Když ji namažete na žitný či kváskový chléb, určitě neuděláte chybu a vaše tělo vám jen poděkuje. Vstřebáte hromadu vitamínů, minerálů a dalších léčivých látek a ještě vše v nízkokalorickém provedení.

Podvědomě víme, že bychom se měli nejen my, ale i naše děti stravovat zdravě, pravidelně a hlavně s vyváženým poměrem všech výživových látek. Informací kolem nás je spousta a mnohdy je těžké se v nich zorientovat. Jestli tápete, jak sestavit jídelníček pro sebe a své blízké, ozvěte se, ráda vám s ním poradím.