Půst? Měl smysl v minulosti a má ho dodnes!

Vydáno: 17.01.2017 12:42

Původně šlo hlavně o vyloučení masa z jídelníčku. Někdy to možná byla znouzecnost, protože jídla, a potažmo masa, nikdy nebylo v tomto ročním období tolik, kolik ho máme dnes. Navíc naši předci věděli, že je potřeba odlehčit tělu. Více se prohřívat hutnými zeleninovými jídly a teplými nápoji. Tělu se totiž musely dodat vitamíny, které přes zimu v potravinách chybí.

V naší moderní době bychom měli vyjít vstříc našemu tělu zdravou, odlehčenou stravou mnohem více než v minulosti. Výdobytky potravinářského průmyslu z nás udělaly závislé na cukru, tuku a soli. A to je důvod proč tloustneme.

Zkusme tedy držet na 7 až 10 dní půst nebo lépe řečeno naordinovat si odlehčený jídelníček. Nechceme se dostat do křížku se zastánci opravdového půstu (tj. jídelníčku bez pevné stravy).

Dodržme těchto 6 pravidel:

1. Vyhněte se sladkostem, polotovarům a produktům z bílé mouky!

Opravdu. Za to Vás tělo bude milovat nejvíce. Tedy až po uplynutí abstinenčních příznaků. Na cukru jsme totiž silně závislí. Pokud si nedokážete život bez sladkostí představit, zkuste najít vhodnou alternativu. My mlsáme křehoučké proteinové vafle, které i nezasvěcenému přijdou jako ta nejlepší sušenka, kterou kdy jedl.

2. Vynechte červené maso, jezte ryby nebo králíka!

Ideálně párkrát do týdne, ale pokud sportujete či hubnete, zařaďte je na jídelníček denně. V zimě maso dlouho duste nebo pomalu pečte. Nejlepší je kombinace se zeleninovým salátem či dušenou zeleninou.


3. Jezte malé porce a pravidelně, nejméně 3 x denně. Při sedavém zaměstnání 5x denně!

Ha, a to je další kámen úrazu, co? Opravdu ty svačiny zařaďte, ať ovoce či zeleninu, jogurt nebo ořechy. Představte si, že tělo je jako zapnutý mixér, do kterého v jednu chvíli naházíme hromadu jídla. Co se stane? Dlouho běží naprázdno a pak se zastaví, protože nemá šanci tu dávku potravin najednou zpracovat. Je toho totiž na něj příliš. A takto si své zažívání trápí většina z nás.  V čem jsou nebezpečné velké porce jídla? Spouštějí v těle řadu zbytečných procesů, které v konečném důsledku vedou k vysoké hladině inzulínu a následně k inzulínové rezistenci, která obvykle způsobí onemocnění cukrovkou.

4. V zimě jezte hlavně teplá a "hutná" jídla.

Čočka a fazole, ovesné vločky, jáhly a zelí. Z těchto potravin si naši předci připravovali pokrmy neustále. Kaše a polévky, ve kterých stojí lžíce. Vývary ze zeleniny.  Uvařte fazolovou, čočkovou či hrachovou polévku, bramboračku, česnečku a zelňačku. Brokolicovou polévku. Zeleninu si dále můžete připravit pečenou či dušenou. Do jídla přidávejte více česneku, pórku i cibule. Pokud chcete zhubnout vyzkoušejte naše exkluzivní proteinové polévky, které vás zasytí, jsou chutné a vyřeší oběd v kanceláři během chvilky.

5. Zelí na všechny způsoby, klíčky a bylinky!

Ideální večeře nebo svačina je zelný salát s křenem a mrkví. Nebo jakýkoliv salát z kysaného zelí. Zelí dokáže neuvěřitelně pročistit střeva. Lékařské studie ho oslavují jako prostředek pro snížení hladiny cholesterolu a pro narovnání hladiny krevního cukru. Svoji práci odvedou i saláty z listové zeleniny: polníček, rukola či čínské zelí zakápnuté kvalitním olejem. Přidejte naklíčená semena a luštěniny. Klíčení je velmi jednoduchý proces, který za skoro nulové náklady, zajistí přísun úplně nejčerstvějších vitamínů našemu tělu. Naklíčit můžete čočku, hrášek, semínka ředkviček. Jsou šťavnatá, nasládlá a výživná. V klíčku je schovaná síla pro celou rostlinku, a klíček Vám ji předá. A bylinky nám jen prospějí! Zázvor, tymián, majoránka, oregano, kmín, ty všechny tělu dodávají mnoho dalších vitamínů a minerálních látek.



 6. Pijte hodně tekutin!

 Nejlepší je čistá filtrovaná voda (zbavená chloru). Dále doporučujeme bylinkové čaje. Nejlépe druhy, které pomáhají  detoxikačním procesům v játrech a v ledvinách. Naše paní doktorka Peřková pacientům často doporučuje čaje z  ostropestřce, kopřivy či přesličky. V článku o bylinkách jsme dali dohromady tipy na bylinky, které podporují hubnutí. 

Zkuste se tedy pročistit a ulehčit tělu po vánočním hodování. Půst v pravém slova smyslu by zvládl už málokdo, stejně jako jízdu na koni a celodenní práci na poli. Když už toho pro sebe děláme tak málo, zkuste  alespoň na těch 10 dní tato pravidla dodržovat. A pokud nemáte dostatek času na přípravu jídel, zahrňte do jídelníčku naše exkluzivní proteinová jídla a uvidíte že tělu nejen ulehčíte, ale shodíte i nějaké kilo.