Rajčata: více než elixír krásy a zdraví

Vydáno: 21.06.2018 21:31

Rajčata se stala nejžhavějším diskutovaným tématem v oblasti výzkumu fytonutrientu. Známe je každý, ale málokdo ví, jak moc jsou prospěšná pro naše tělo i mysl. V našich končinách si nejvíce dopřáváme odrůdy kulatých červených, ačkoliv si můžeme vychutnat plody žluté, hnědé, zelené, fialové v různých velikostech a tvarech. V každém z nich se ukrývá mnoho prospěšných látek a určitě bychom je měli mít na talíři celoročně.

Rajčata na zdraví

V málokteré zelenině či ovoci bychom našli takový pestrý soubor vitamínů a minerálů. V rajčatech najdeme vitamín A, všechny vitamíny řady B, dále vitamíny C, D, F, K.  Vitamín A prospívá našemu zraku, vitamin C je třeba pro naši srdeční činnost a imunitu, vitamíny řady B zase prospívají našemu nervovému systému, metabolismu, upravují hladinu cukru v krvi a zajišťují klidný spánek i dobrou náladu. Vitamín D nám zajišťuje správný chod imunity a podporuje zdravé kosti a klouby, vitamín K podporuje dlouhověkost, pomáhá vstřebávat vápník a je nezbytný pro srážení krve.  Vřele doporučuji konzumovat rajčata a rajčatovou šťávu osobám se zvýšeným rizikem trombózy.


Tolik minerálních látek

Draslík nám zajistí správné vylučování vody a moči z těla, fosfor je nezbytný pro naše kosti, svaly a buňky, hořčík zásadně ovlivňuje naši nervovou soustavu. V rajčatech také najdeme měď, železo, kobalt, mangan, bróm, nikl a zinek. Železo nám zajišťuje krvetvorbu, měď nám dodá energii a nikl se postará o to, abychom měli co nejméně alergických reakcí. Bróm navíc zklidňuje mysl. Pro hubnutí je klíčová kombinace chromu, biotinu a vlákniny, jež stabilizuje hladinu cukru v krvi a tím pádem i pocity hladu.  

Antioxidanty a kyseliny

Rajčata obsahují dále kyselinu kyselina linoleovou a arachidonovou, které jsou nezbytné pro budování nových buněk. Dále brání srdečních onemocněním a zabraňuje kornatění cév. Obě zmíněné kyseliny nás také chrání před obezitou. V rajčatech najdeme navíc kyselinu listovou, citrónovou a jablečnou. Ty podporují krvetvorbu a ovlivňují vznik nových buněk. Další zázračnou látkou je lykopen, který nás významně ochraňuje před vznikem rakoviny.

Pro skvělou náladu

Rajčata mají na nás opravdu velký vliv a to nejen pro naše tělo, ale hlavně mysl. Složení vitamínů, minerálních látek a kyselin totiž funguje jako antidepresivum. Velmi dobře také rajčata pomohou, pokud trpíte nespavostí, která je většinou také spojena s psychickými problémy. Stačí konzumovat pravidelně jedno až dvě rajče denně a pozitivní výsledky se dostaví poměrně brzy.

Lykopen dělá z rajčat superpotravinu

Pravidelná konzumace rajčat přispěje ke snižování rizik kardiovaskulárních onemocnění. Kombinace vitamínu B6, draslíku, folátu, niacinu a lykopenu dokáže snižovat hladinu LDL (tzv. špatný cholesterol), což je známý spouštěč kardiovaskulárních problémů. Lykopen se navíc neztrácí ani z tepelně upravených a konzervovaných rajčat, dokonce se z nich lépe vstřebává! Odborníci na výživu říkají, že rajčata jsou svým jedinečným složením lykopenu a beta-karotenu spolu s dalšími látkami, doslova elixírem života. Proč?


Rajčatový elixír života

Účinně chrání před oxidačním stresem a záněty, kardiovaskulárními chorobami, diabetickými komplikacemi, astmatem a několika typy rakoviny a obzvlášť rakoviny prostaty. Rajčata jsou také velmi cenný pomocník pro zachování zdraví vašich kostí. Obsahují totiž poměrně hodně vitamínu K, který aktivuje osteokalcin (hlavní non-kolagenní protein v našich kostech), který ukotvuje vápník uvnitř kostního tkáně. Takže rajčata jsou ideální zeleniny hlavně u žen po přechodu. Pokud trpíte migrénami, tak vězte, že vysoký obsah riboflavinu v rajčatech pomáhá snížit frekvenci a intenzitu vašich migrénových záchvatů.



S olejem ideální

Konzumovat rajčata s kvalitním olejem je naprosto ideální. Většina vitamínů je totiž rozpustná v tucích a pokud si tedy rajčata zakápneme panenským olivovým olejem, získáme z nich pro nás maximum. Někteří lékaři doporučují rajčatovou šťávu jako prevenci před všemi nemocemi a v zimě i před nachlazením. Pravidlem by pro nás mělo být, že rajčata konzumujeme ideálně čerstvé a neskladujeme je v lednici. Rajčata se dokonce užívají i v kosmetice. Pokud si na obličej a dekolt budeme pravidelně klást jako pleťovou masku plátky rajčat, zůstaneme dlouho krásní a získáme jemnou pleť.

Pokud si nejste jisti, jak sestavit jídelníček při různých zdravotních obtížích či nadváze, neváhejte se ozvat, ráda vám jej sestavím.