Řepa je mocná zelenina!

Vydáno: 04.08.2017 13:58

Ať už jste někdo, kdo červenou řepu konzumuje pravidelně, nebo jste zatím s řepou váhali, existuje spousta skvělých důvodů, proč červenou řepu zařadit na svůj nákupní seznam zdraví prospěšných ba až léčivých potravin! Přinášíme tedy několik argumentů, proč po ní při nákupu sáhnout. A třeba se i zamilovat :)


První záznamy o této kořenové zelenině najdeme před 3000 lety v Babylónii. Staří Římané jí používali zejména jako lék. A věděli proč. Červená řepa totiž obsahuje ve velkém množství látku zvanou betain, jenž způsobuje v těle mnohé blahodárné účinky. Betain je tvořen cholinem v kombinaci s aminokyselinou glycinem.


Stejně jako některé vitamíny řady B, včetně kyseliny listové a vitaminu B12, je betain považován za tzv."dárce methylů". To znamená, že pomáhá při jaterních problémech i buněčné detoxikaci.  NEJDŮLEŽITĚJŠÍ role betainu je při odbourávání tuků. Což  je při hubnutí klíčové.

A jaký je nejčastěji lékařsky zmiňovaný přínos této látky? Betain odbourává homocystein v krvi. Studie prokázali, že vysoké hladiny aminokyseliny homocysteinu mohou být škodlivé pro cévy, což může vést k rozvoji tvorby plaků a stavu nazývaného ateroskleróza (ucpané tepny). Takže konzumací červení řepy můžeme výrazně zpomalit kornatění cév, předejít tak vysokému krevnímu tlaku i infarktu.

 

Řepa má silné močopudné účinky, povzbuzuje trávení a tvorbu žluči. Také vylučuje sůl z těla, což je velmi prospěšné zvláště při naší snaze zhubnout. Aktivuje naše červené buňky a díky tomu dochází k lepšímu okysličování těchto buněk kyslíkem. Dokonce je jí přisuzováno blahodárné působení na zlepšení nálady.


Velmi důležitý je její vliv pro celé naše tělo - čistí střeva, krev, pleť a prospívá vlasům i nehtům. Zbavuje totiž naše tělo jedovatých látek nejen ve střevech, ale hlavně v mozku, pročišťuje ho a také upravuje zažívání. Velmi příznivě působí při zácpě. Dále bojuje proti mykózám a pomáhá při alergiích a revmatismu.

 Pokud budete pít rozmixovanou červenénou řepu naředěnou vodou, velmi si tím prospějete. Jen se pak nelekněte, jelikož přebytečné barvivo obarvuje moč.

 

A díky jakým dalším látkám je řepa tak léčivá?

 Řepa se skládá z velkého množství vody, 100g řepy má jenom kolem 50kcal! Má poměrně hodně vlákniny (4g ve 100g červené řepy) a bílkovin (cca 2-4g ve 100g červené řepy.  Neobsahuje cholesterol a tuky. Cukry obsažené v řepě jsou ve formě polysacharidu a díky vláknině se uvolňuji postupně, takže je to ideální zelenina při hubnutí i kvůli obsahu betainu, který mám pomáhá tuky odbourávat. Ve 100g řepy je 150-200mg betainu, což je zhruba ¼ potřebného denního množství. 

 

Obsahuje draslík, fosfor, hořčík, křemík, mangan, měď, sodík, zinek a železo. Největší podíl má draslík a hořčík, který je důležitý pro správnou činnost srdce, mozku a svalů. Dále s řepou dodáte tělu vitamín B6, vitamín C, karoten, vitamín A a stopové množství vitamínu E, riboflavinu a tiaminu.

 

 Její zpracování je velmi široké, ať už si ji připravíte syrovou, pečenou či vařenou, s masem nebo pohankou. Boršč je také velmi oblíbené jídlo z této úžasné zeleniny. Zajisté si na ni vzpomenete jako nedílnou součást školních obědů v kompotovaném stavu.  Samozřejmě, že nejvíce látek z ní získáte při konzumaci za syrova, tj. v salátu, jako šťávu či součást smoothie. Skvělá je hlavně pro těhotné, jelikož podporuje vývoj mozku u dětí.