Švédský výzkum prokázal vysokou úspěšnost proteinových diet

Vydáno: 22.11.2016 10:33

Zaujal nás článek, který se věnoval redukci hmotnosti a prospěšnosti jednotlivých diet. Vědci ze Švédské agentury pro hodnocení zdravotnických technologií shromažďovali a vyhodnotili veškeré dostupné vědecké studie a literaturu, která se zabývala dietními doporučeními nebo skutečným příjmem potravin jedinců s nadváhou a obezitou. Šokujícím objevem není skutečnost ztráty hmotnosti v důsledku změny stravovacích návyků, ale nutnost nastavení ideálního dietního režimu, který nezatěžuje organismus. 


Poznatky švédského výzkumu

V krátkodobém horizontu  (tj. 6 měsíců) byla účinnější dieta nízkosacharidová než dieta s omezením tuků. Nejvyšší váhový úbytek můžeme očekávat na proteinové dietě, u které máte nízký příjem sacharidů i tuků

V dlouhodobém horizontu nebyly zjištěny žádné razantní rozdíly ve výsledné váhové redukci u kterékoli ze zkoumaných diet. A to nízkosacharidovou dietou, dietou s nízkým obsahem tuku, dietou s vysokým obsahem bílkovin, středomořskou stravou, dietou zaměřenou na dosažení nízkého glykemického zatížení  nebo dietami, které obsahují vysoké procento mononenasycených tuků.  Za tuto skutečnost může hlavně riziko návratu k původním stravovacím návykům.

Lidé s nadváhou berou změnu stravování jako dočasnou záležitost.

Bohužel si ale musí uvědomit, že jejich tělo již jednou zareagovalo na stravovací návyky ukládáním tuku a nebude reagovat po dietě jinak. Proto je tak neuvěřitelně důležité si tuto skutečnost vzít za své, a změnu ve stravování ustanovit jako trvalou, když se již redukce podaří.

Důležité je zde vyzdvihnout význam nízkosacharidové diety (sacharidy = cukry). U nízkosacharidových diet omezujeme příjem sacharidů a kalorický příjem je složen hlavně z proteinů (bílkovin) a tuků. Snížená hladina cukru a hladina inzulínu   v krvi nastartuje spalování tuků. 

U vysokosacharidových diet je omezen příjem tuků a kalorický příjem je hlavně z proteinů a sacharidů. Vysokosacharidovou dietu využívají ve větší míře sportovci, kteří mají vysoký energetický výdej. Omezí ve stravě těžko stravitelné tuky a navýší příjem sacharidů a bílkovin (proteinů, až na 3g/kg ideální hmotnosti). Bohužel je to právě toto volba, která přispívá k velké zátěži ledvin. 

Ustálený výraz proteinová dieta, se někdy mylně zaměňuje právě s touto dietou s vysokým obsahem bílkovin. 

Proteinová dieta v pravém slova smyslu (jako je např. Mahonydiet) je však nízkosacharidová a nízkotučná, s nízkým obsahem proteinů (pouze cca 1g/kg ideální hmotnosti), takže nezatěžuje ledviny, ale přitom nehrozí úbytek svalové hmoty. 


Udržování snížené hmotnosti

Po dosažení váhového úbytku je nezbytné, aby pacient efektivně udržoval svou hmotnost. Z výsledku analýzy švédských vědců se dozvídáme další pozoruhodný fakt. Pacient by měl stále dbát na doporučení lékaře a dostavovat se k němu na pravidelné konzultace.

Svou váhu může udržovat stravou s nízkým obsahem tuku a s nízkým glykemickým indexem a/nebo s vysokým obsahem bílkovin, raději než potravinami s nízkým obsahem tuku a vysokým glykemickým indexem anebo nízkým obsahem bílkovin.

Je velmi důležité určit, jakou skladbu potravin bude pacient konzumovat. Při výzkumu se jevila jako nejvhodnější kombinace nízkosacharidové diety a tzv. středomořské stravy

Z výzkumu také vyplývá, že nejdůležitějším cílem je dosažení snížení hmotnosti a nastavení správných stravovacích návyků, aby redukce hmotnosti byla trvalá.

Obezita vede k závažným kardiovaskulárním onemocněním, k Diabetes Mellitus II. typu a zvyšuje riziko úmrtí.

Prozatím neexistují dostatečná data potvrzující význam ovoce, zeleniny, sóji, celozrnných produktů, luštěnin, brambor a libového masa ve vztahu k ovlivnění redukce nadváhy, a také nemocnosti. 

Co je jednoznačně prokázáno, je nebezpečnost konzumace slazených nápojů, která zvyšuje riziku vzniku Diabetes Mellitus II. typu.

Naopak za prokazatelně pozitivní je vliv „středomořské stravy“ na snižování rizika kardiovaskulárních nemocí, a to hlavně díky vyššímu obsahu olivového oleje, mandlí a dalších ořechů.  

Změna je možná

Bylo by pro nás samozřejmě mnohem jednodušší, pokud by bylo na všech potravinách a nápojích vyobrazeno, co s námi po konzumaci udělají a jak jsou některé z nich pro naše tělo nebezpečné. Stejně jako jsou tato varování na krabičkách cigaret. Důležité je však si uvědomit, že život máme opravdu jen jeden. A pokud budeme mít spokojené a zdravé tělo, bude spokojená i naše mysl.  

Zkuste popřemýšlet, zda-li by nízkosacharidová dieta nestála za vyzkoušení a nemohla-li být Vaším nový stravovacím standardem. 


Originální článek Švédské zdravotnické agentury SBU (The Swedish Council on Technology Assessment in Health Care)

Data ke stažení, ze kterých vědci vycházeli.

Pozn:

Sacharidy = cukry, proteiny = bílkoviny, Diabetes Mellitus II. typu = cukrovka

Zkoumané osoby byli lidé s nadváhou, t.j lidé s BMI indexem vyšším než ≥ 30 kg / m2 nebo obvodem pasu větším než 102 cm u mužů a 88 cm u žen.