Tajemství obezity a nadměrného ukládání tuku

Může za obezitu tuk v potravinách?

Obezita je nadměrné ukladání tuku v těle. Jelikož se vědci dříve domnívali, že toto nadměrné ukládání tuku je způsobené vysokým příjmem tuku z potravy, tak se logicky začalo celosvětově propagovat snižování tuku v potravě. Zažíváme to dodnes a v obchodech na nás číhají „light“ výrobky, ve kterých je snížený obsah tuku. Nicméně při bližším prostudování grafu (zdroj ČT) uvidíme, že to celé není ani zdaleka tak, jak se vědci původně domnívali. Snížení konzumace tuku je sice v každém případě pro organismus blahodárné, ale nevede k poklesu výskytu obezity jako takové a problém bude tedy někde jinde.




Z grafu je jasné, že tuky za obezitou určitě nestojí.

Máme tedy hledat viníka v našich genech?

Tudy cesta také nevede – za 30 let se jednoduše naše geny nemohly změnit tak, aby způsobily to, že 2 ze 3 dospělých mají problém se svojí hmotností a s celkovým procentem tukové tkáně ve svém těle. Takto rychle evoluce prostě nepostupuje :-)

Nebudu Vás napínat a prozradím Vám, co způsobuje, že se nadměrně obalujeme tukem ....

Viník má jméno CUKR

Pár čísel úvodem:

  • Spotřeba cukru v roce 1890 byla 8kg na osobu. Oproti tomu v roce 2002 byla spotřeba cukru závratných 40kg na osobu.
  • Obezita v roce 1890 v dospělé populaci byla 3% a v roce 2002 již děsivých 30,4% dospělé populace.





Jak jednoznačně ukazuje graf (Zdroj ČT) spotřeba sacharózy, to jest to, čemu laicky říkáme cukr – má přímou úměru a souvislost s výskytem obezity jak u dospělých, tak u dětí a momentálně se cukru začíná říkat BÍLÁ SMRT. CUKR je pro nás, jak pro jednotlivce, tak i pro lidstvo vetší hrozbou než AIDS. Cukr je navíc velmi návykový, což většina z nás sama velmi dobře ví a touha po sladké chuti je pro mnohé z nás noční můra. Stupeň návykovosti na bílý rafinovaný cukr je dokonce přirovnáván k návykovosti na heroin.

Největší nárůst spotřeby cukru nastal po roce 1975, kdy byl v Japonsku vynalezen způsob, jak vyrobit z kukuřice fruktózový sirup a to navíc velmi levně. Vysoko-fruktózový sirup s obsahem 55% fruktózy je o 170% sladší než řepný cukr a jeho výroba je o polovinu levnější! U nás se podobně vyrábí z pšenice glukozový sirup. Fruktózový či glukozový sirup (na obalech také uváděn jako modifikovaný škrob, glukóza či fruktóza) se ve velkém přidávají do většiny průmyslově vyráběných cukrovinek a i ostatních potravin, včetně těch deklarovaných jako zdravé, nemluvě o slazených limonádách. A zlo se jménem CUKR je na světě a velmi rychle se šíří a způsobuje epidemii obezity, které se jen velmi těžce dokážeme bránit. Schválně se podívejte na složení nějakého svého oblíbeného kousku, a jaké množství cukru obsahuje.

Řešení

Vyhnout se nadbytečné konzumaci cukru v jakékoliv jeho podobě. Ideální je své tělo sladké chuti postupně odnaučit, resp. naučit ho zpátky, jak chutná cukr ve svých přirozených a přírodních podobách, v ovoci, zelenině, v sušeném ovoci, v medu….

Držím palce v odvykání a na zdraví!

Vaše MUDr. Dagmar Peřková

Líbil se Vám článek? Prosím sdílejte jej..