Tipy na štědrovečerní večeři zdravě a chutně

Vydáno: 09.12.2016 11:10

Zvyky a obyčeje se nám z Vánoc pomalu vytrácí. Místo toho, abychom se se svými blízkými těšili z jejich přítomnosti a milé společnosti, sepisujeme dlouhé seznamy, co je ještě potřeba nakoupit. Vánoce se nám změnily na svátky přejídání v rodinném kruhu. Za to jak pojímáme Vánoce nyní, by nás naši předci určitě hnali.  Zkuste tedy štědrovečerní večeři pojmout opravdu zdravěji! Vaše tělo vás za to bude milovat. 

Rybí vývar se zeleninou a divokým kořením

Mrkev, petržel, celer a trochu zázvoru, nastrouháme, přidáme k nadrobno nakrájené cibuli, kterou nejprve osmažíme na řepkovém oleji nebo sádle (když už jsou tedy ty Vánoce:) Sádlo je pro naše tělo rozhodně stravitelnější, přirozenější a zvládá vysoké teploty, které vznikají při tepelné úpravě. Když nám zelenina zhnědne, přidáme nové koření, bobkový list a pepř, zalijeme ji vodou. Přidáme kapří hlavu a ořezy z kapra. Vše povaříme v mírném varu cca 25 minut. Polévku poté přecedíme, osolíme a případně dopepříme. Místo jíšky, polévku zahustíme hraškou. A povaříme dalších 20 minut. Přidáme obrané maso z kapra a odřezků a přidáme čerstvou petrželku. Místo krutonů z chleba si do polévky přidáme křupavé sojóvé kuličky, které tělu udělají mnohem lépe než osmažený chleba na oleji.

Hrachová polévka

Na osmaženou cibulku, přidáme mražený hrášek a zalijeme vodou. Pro chuť můžeme přidat koření Würzl. Je to zdravá varianta Podravky. Poté polévku rozmixujeme, dochutíme solí a pepřem. Na talíři můžeme zakápnout olivovým olejem a přidat křupavé sójové kuličky s česnekem.


Bramborový salát

Zde vám necháme na výběr, zda-li použijete brambory či se přikloníte ke zdravější variantě z vajec. Spotřeba vajec bude sice větší, ale tělu tak neuškodíte. Uvařené brambory či vejce (nejlépe však pouze vaječný bílek) smícháme s nakrájenou kyselou okurkou, hráškem, hořčicí, spařenou cibulí. Někdo přidává i mrkev. Na dochucení použijeme bílý jogurt se třemi lžičkami majonézy, sůl a pepř. Tato varianta je tělu rozhodně prospěšnější než bramborový salát se salámem a tunou majonézy.

Ryba? Pečená!

Nejlepší ryby, které si můžete připravovat při dietě, jsou filé z tresky, pstruh či losos. Stačí je osolit a opepřit, položit na plech na pečící papír a nechat 20 minut péct v troubě. Pokapat olivovým olejem je můžete, avšak až po vyjmutí z trouby. Olivový olej neprospívá tělu, pokud jej používáme při tepelném zpracování ba co víc, když jej použijeme na smažení, velmi nám škodí. 

A co cukroví?

Zkuste rozkrojit do košíčků na pečení wafle, které jsou opravdu výtečné. Většinou musíme znovu ukázat složení, aby klienti uvěřili, že jsou skutečně proteinové a dietní.  Jsou křupavé, sladké a polité čokoládou, málokdo takové dobré sušence odolá.  Mužete si ji dopřát a přitom tělu dodat proteiny, které nám v běžné stravě dost často chybí. Díky nim můžete mlsat bez výčitek a díky vyváženému proteinovému složení budete cítit sytost, takže se pak už dále nebudete přecpávat. :) 

Doufáme, že některý z našich receptů využijete a když nám přidáte příspěvek s fotkou vánočního jídla na náš facebook, některé z vás překvapíme po Vánocích malým dárečkem.

Přejeme příjemně prožitý adventní čas a hlavně buďte nad věcí! :)