Vitamíny řady B jsou podstatné nejen pro hubnutí 1/2

Vydáno: 12.04.2018 14:40

Vitamíny obecně vnímáme hlavně jako součást konzumovaného ovoce a zeleniny či nějakého doslazovaného nápoje v krabice, kde zaručeně najdete všechny multivitamíny. Kdyby to však bylo tak jednoduché! Odborné články a případy pacientů z praxe mi každý den potvrzují jedno. Ačkoliv máme jídlo nejdostupnější v celé historii, trpíme čím dál více nedostatkem živin, vitamínů a minerálů.

Čím dál více si musíme dávat pozor na kvalitu i kvantitu potravin! Přidané syntetické vitamíny do potravin totiž nezaručují, že se vitamíny dostanou k našim buňkám. Syntetické vitamíny mají nízkou tzv. biologickou dostupnost a nejsou bioaktivní. Znamená to, že se vůbec nevstřebají nebo je tělo považuje za cizorodé látky a vyloučí je. Na to, aby se vitamíny dostaly skutečně k buňkám, musí být většinou “přirozeném obalu”.

K čemu vitamíny řady B?

Pokud se rozhodneme, že zatočíme s kily navíc, vyhledáme si nějakou redukční dietu a začneme se podle ní řídit. To, jestli obsahuje vyvážený poměr vitamínů obecně a poměř vitamínů B nás už vůbec netrápí. A určitě by mělo! Vitamíny řady B patří do skupiny ve vodě rozpustných a jsou nezbytné k tomu, aby se tělo „přesvědčilo“ o tom, že hubnout má. Zásadně totiž ovlivňují náš trávicí systém, spalování tuků a zpracování živin. A nejen to.


Vitamín B1 – Thiamin

Tento vitamín je klíčovým prvkem při metabolické proměně cukrů a aminokyselin (ty jsou součástí bílkovin). Je tedy zásadní pro přeměnu živin na energii. Taktéž ovlivňuje správnou funkci štítné žlázy a náš nervový aparát. Typickými příznaky jeho nedostatku je vyčerpání, nechutenství, svalová slabost, deprese, migrény a problémy s trávením až nemoc Beri-Beri. U nás byl nedostatek vitamínu B1 vzácný, ale v současnosti se situace mění.

Hypovitaminóza thiaminu je způsobena dlouhodobou konzumací potravy bohaté na sacharidy, ale chudou na thiamin, jako je loupaná bílá rýže, bílá mouka a rafinovaný cukr. Zdroje vitamínu B1 jsou uloženy v celozrnných potravinách, droždí, medu, masu a v různých druzích ořechů.  

Vitamín B2 – Riboflavin

Riboflavin především udržuje v kondici naši kůži, oči a srdce. Dále je velmi důležitým hráčem při přeměně cukrů, tuků a aminokyselin. Je součástí enzymů dýchacího řetězce buněk a také důležitou součástí detoxikačních dějů. Je nutný také pro tvorbu žaludečních šťáv. Pokud nám chybí, všimneme si většinou toho, že nám popraskají koutky, začnou se nám dělat afty a objeví se záněty v dutině ústní či v očích. Také sliznice mění barvu a ztenčují se. Objeví se světloplachost. Zvýšenou potřebu thiaminu mají lidé, kteří se léčí s cukrovkou, štítnou žlázou, cirhózou jater a celiakií.

Užívání antibiotik a antikoncepce také způsobuje jeho nedostatek. Nejlépe ho získáme z droždí, z vnitřností jako jsou játra a ledviny, z hovězího masa a ryb, a také se nalézá v mléce, tvarohu a vejcích. Tady upozorňuji, že naše střevní mikroflóra na rozdíl od střevní mikroflóry býložravců, nedokáže produkovat vitamín B2 Riboflavin a tak vegetariáni a vegani často trpí jeho nedostatkem.

Vitamín B3 – Niacin

Niacin hraje klíčovou roli v proměně energie, jelikož je součástí buněčných metabolických drah, snižuje hladinu cukru i cholesterolu v krvi. Ve vysokých dávkách rozšiřuje cévy a snižuje krevní tlak. Přispívá ke správném chodu nervového systému i srdce.

Jeho nedostatek se projevuje nechutenstvím, nespavostí, bolestmi břicha, psychickou nerovnováhou, rozhozeným trávicím systémem. Naše tělo si ho dokáže vyrobit samo, ale vlastní produkce trvá dlouho a je nedostačující. Zvýšenou potřebu mají kuřáci, těhotné a kojící matky, lidé se zvýšenou psychickou a fyzickou námahou, senioři a při horečkách. Najdeme ho především v luštěninách, brokolici, mrkvi, listové zelenině, vejcích, játrech, a bílém mase.

Vitamín B4 – Adenin

Tento vitamín se vřele doporučuje těhotným ženám či ženám, které těhotenství plánují. Adenin totiž předchází vývojovým poruchám a srdečním onemocněním u plodu. Ti, co trpí na nedostatek tohoto vitamínu, se potýkají se šedivěním vlasů a taktéž mají zhoršenou kvalitu pokožky.

Vitamín B5 – Panthenol

Tento vitamín přeměňuje energii z tuků a cukrů, zúčastňuje se metabolismu všech živin v těle, zlepšuje koncentraci i paměť, pomáhá dokonce v boji s alergiemi. Kůže, vlasy a nehty se bez tohoto vitamínu neobejdou. Při jeho nedostatku se potýkáme s migrénami, poruchami trávení, nevolností a zhoršenou kvalitou kůže, vlasů i nehtů. U většího deficitu se můžeme setkat s pálením chodidel, křečemi v lýtkách, nechutenstvím a nespavostí. Vyskytuje se prakticky ve všech potravinách rostlinného nebo živočišného původu. Nejvíce ho získáme z mléčných výrobků, zeleniny, ryb, vajec.

Vitamín B6 – Pyridoxin

Skládá se ze 3 vitamínů, které se dají označit za klíčové hráče v metabolismu proteinu a glykogenu. Dokáže se navázat cca na 100 enzymů a tím katalyticky urychluje jejich reakce, včetně tvorby a funkci červených krvinek. Je to klíčový vitamín pro všechny, kteří chtějí spalovat tuk, a starají se o tvorbu svalové hmoty. Pomáhá nejen při chudokrevnosti a nervových obtížích, ale i při poruchách imunity a vývinu plodu. Pokud chceme zhubnout, potřebujeme si zajistit jeho zvýšený přísun. Při nedostatku pociťujeme brnění v končetinách, křeče, mohou se objevit deprese a nevolnost. Jeho nejlepším zdrojem jsou játra, vejce, droždí, banány, brambory, kapusta, špenát, avokádo, ořechy a celozrnné výrobky.



Z dostupných studií se zdá velice pravděpodobné, že rafinovaný cukr ve stravě způsobuje velké ztráty vitaminů B se všemi důsledky jejich nedostatku. Jeho projevy souvisejí s problémy nervové soustavy jako je zhoršování paměti, únava, deprese, úzkost, neurastenie, zhoršená koncentrace, ADHD a poruchy spánku.

Z dlouhodobého a preventivního hlediska bych doporučovala upravit své stravovací návyky a naučit se připravovat jídla, která budou zárukou kvalitního dlouhého života bez trápení a obtíží. Pokud si nejste jisti, jak začít, ozvěte se, ráda vám budu nápomocna.