Vitamíny řady B jsou podstatné nejen pro hubnutí 2/2

Vydáno: 20.04.2018 12:32

Vitamíny obecně vnímáme hlavně jako součást konzumovaného ovoce a zeleniny či nějakého doslazovaného nápoje v krabice, kde zaručeně najdete všechny multivitamíny. Přidané syntetické vitamíny do potravin totiž nezaručují, že se vitamíny dostanou k našim buňkám. Syntetické vitamíny mají nízkou tzv. biologickou dostupnost a nejsou bioaktivní. Znamená to, že se vůbec nevstřebají nebo je tělo považuje za cizorodé látky a vyloučí je. Na to, aby se vitamíny dostaly skutečně k buňkám, musí být většinou “přirozeném obalu”.

 

K čemu vitamíny řady B?

Pokud se rozhodneme, že zatočíme s kily navíc, vyhledáme si nějakou redukční dietu a začneme se podle ní řídit. To, jestli obsahuje vyvážený poměr vitamínů obecně a poměř vitamínů B nás už vůbec netrápí. A určitě by mělo! Vitamíny řady B patří do skupiny ve vodě rozpustných a jsou nezbytné k tomu, aby se tělo „přesvědčilo“ o tom, že hubnout má. Zásadně totiž ovlivňují náš trávicí systém, spalování tuků a zpracování živin. A nejen to.

Vitamíny B1 - B6 najdete v článku zde.

Vitamín B7 – Biotin (Vitamín H)

Název Vitamín H je odvozen z německého slova haut, v češtině kůže. Jeho nedostatek totiž hlavně pocítíme na vlastní kůži, nehtech i vlasech. Vitamín H je proto součástí mnoha kosmetických výrobků. Naše tělo ho dokáže vyprodukovat ve střevní flóře, ale záleží tedy na jejím stavu a kvalitě. Proto se tak často doporučuje po léčbě antibiotiky, si co nejrychleji upravit střevní flóru. Vitamín H podporuje látkovou výměnu všech živin a růst buněk. Je zásadní při přeměně cukrů a napomáhá udržovat stálou hladinu cukru v plazmě. Brání ve vypadávání i šedivění vlasů a zmírňuje bolesti svalů a dokonce i nervové obtíže. Pokud ho střevní flora nevyprodukuje dostatek, můžeme si ho doplnit z jater, vajec, luštěnin, ryb a z čokolády… Dobrá zpráva, že? :)


 

Vitamín B8 – Cholin

Cholin je klíčovou součástí tzv. acetylcholinu, který funguje jako přenašeč nervových vzruchů. Zlepšuje tedy paměťové funkce, podporuje schopnost soustředění, koncentrace a odolnost proti stresu. Zlepšuje také spánek, svalovou práci a celkovou koordinaci těla. Cholin je taktéž klíčový pro stavbu buněčné membrány. Zásadně ovlivňuje ukládání cholesterolu v cévách. Při jeho nedostatku se objeví vysoký krevní tlak, ucpávají se cévy a zhoršuje paměť. Společně s kyselinou listovou (vitamínem B9) je podstatný pro správný vývoj plodu. Najdeme ho v rybách, luštěninách, ořeších, ovoci a hlavně v červené řepě. Velmi často se doporučuje pro podporu soustředění ve formě tabletek, není ale lepší sáhnout po přírodní variantě v přírodním obalu? :)

 

Vitamín B9 – Kyselina listová (Vitamín M)

Kyselina listová není až tak neznámá, obzvláště pro ženy, které očekávají potomka. Zásadně ovlivňuje dělení buněk a tvorbu nové DNA a RNA. Tím, je nejenom klíčová pro vývoj plodu, ale ovlivňuje všechny procesy v těle, kde dochází k dělení a vzniku nových buněk: krvetvorbu, obnovu sliznic, procesy hojení. Najdeme ji především v listové zelenině a zelí. Ideální je do jídelníčku zařadit špenát, brokolici, kapustu, růžičkovou kapustu, rukolu a klíčky. Nedostatek tohoto vitamínu muže mít pro plod až fatální následky... 


 

Vitamín B12 – Kobalamin

Tento vitamín také mnozí z vás znají. Má podstatný vliv pro tvorbu hemoglobinu a tím pro krvetvorbu a svalovou tkáň. Je zásadním stavebním kamenem pro vznik buněčných membrán a tzv. myelinových pouzder nervových buněk. Při jeho nedostatku se objevují především problémy s chudokrevností a nepříznivé neurologické důsledky od brnění přes neuropatie až po roztroušenou sklerózu. Získáme ho z ryb, mořských řas, vnitřností, masa, mléka a vajec. Je také důležitý pro těhotné a kojící ženy. Pozor! U vegetariánů a veganů vídáme nedostatek vitamínu B12 velmi často.


 

Na závěr ještě malý dovětek. Vitamíny řady B jsou pro správné fungování organismu a metabolismu opravdu klíčové. Dostupné lékařské studie dokládají vysokou pravděpodobnost toho, že rafinovaný cukr ve stravě způsobuje velké ztráty vitamínů B se všemi důsledky jejich nedostatku. Klinické projevy nedostatku vitamínů B se prokazatelně projevují v nervové soustavě zhoršováním paměti, únavou, depresí, úzkostí, zhoršenou koncentrací, ADHD i poruchami spánku a dalšími onemocněními.

 

Pokud váš lékař zjistí, že vám vitamíny řady B v těle chybí, většinou již bývá dost pozdě. Důsledky dlouhodobého nedostatku mohou mít již závažnou formu nemoci nebo mohou mít dokonce nevratné následky. Obvykle lékař při tomto zjištění předepíše tolik známý B-komplex. Nicméně z dlouhodobého a hlavně preventivního hlediska bych určitě doporučovala upravit své stravovací návyky a naučit se připravovat jídla, která budou zárukou kvalitního dlouhého života bez trápení a obtíží. Pokud si nejste jisti, jak začít, ozvěte se, ráda vám budu nápomocna.