Využijte výživovou hodnotu hub nejen při redukci váhy!

Vydáno: 08.09.2017 13:58

Možná jste už někdy zaslechli, že houby jsou maso lesa. Toto rčení nejsou jen prázdná slova, ale naopak potvrzení pravdy o výživové hodnotě hub, jejich velmi nízkému obsahu tuků a jejich nízké energetické hodnotě. Některé druhy hub jako žampiony a hříbky obsahují více esenciálních aminokyselin než MASO! Aminokyseliny jsou stavební kameny bílkovin, které si lidské tělo neumí vyrobit samo. Pokud k tomu ještě připočteme skutečnost, že je vlastně stačí jen jít nasbírat do lesa, dostáváme naprosto ideální kombinaci.

Houby mají vysoký obsah bílkovin, jsou skvělou náhražkou masa pro vegetariány a rozhodně patří na jídelníček, pokud chceme redukovat hmotnost. Dále obsahují vlákninu a vitamín D2. Označení D2 říká, že vitamín je rostlinného původu. Pokud někde narazíte na vitamín označený D3, jedná se o vitamín živočišného původu. Vitamín D je důležitý pro celkový chod organismu, zejména pro pevnost kostí, a pomáhá vstřebávat vápník.

Houby obsahují i některé další vitamíny, především karoten, který je nejvíce obsažen v lišce obecné, vitamíny B1 a B2 najdeme nejvíce v hřibech. Minerální látky jako draslík, fosfor, vápník, železo, sodík, měď a mangan jsou v houbách zastoupeny více než v zelených rostlinách. Obsahem železa mezi houbami vyniká hřib strakoš.

Podle posledních výzkumů jsou houby významným antioxidantem. Vědecké studie jim přikládají stejný význam jako konzumaci zeleniny. Antioxidanty nám pomáhají bojovat proti stárnutí, bojují proti ukládání tuků a chrání naše srdce. Dlouhé vaření, sušení a mražení hub snižuje účinnost obsažených antioxidantů.

Čerstvé houby jsou plné vody, obsahují jí až z 95%! To nejlépe vidíme při sušení hub, kdy se díky odpaření vody a vysušení hub jejich hmotnost sníží až 10x. Když zůstaneme u sušených hub, tak nejvíce bílkovin, a to až 30%, najdeme v mladých plodnicích hříbků.

Dalším nesporným přínosem pro lidský organismus mají houby díky vyššímu obsahu nestravitelné vlákniny, tzv. chitinu. Ten není rozpustný ve vodě, zvyšuje pohyb střev, navozuje pocit plnosti (ideální při dietě), působí proti zácpě a preventivně proti zubnímu kazu.

Jelikož houby vstřebávají látky kolem sebe, vyhněte se při sběru místům s frekventovanou dopravou či blízko průmyslových lokalit. Houby do sebe velmi snadno natáhnout nebezpečné látky jako arsen, rtuť i olovo, a ty bychom konzumovat opravdu neměli.


Houby hlavně nesmažte!

Pokud budete přemýšlet nad tím, jak je zařadit do jídelníčku, vynechejme smetanové omáčky a přípravu smažením a získáme velmi hodnotné a pro tělo prospěšné jídlo. Houby mohou při smažení nasát velké množství tuku a tuk v kombinaci s nestravitelnou vlákninou může vést ke stravovacím obtížím, podráždění žlučníku či přímo vyvolat koliku.

Mým klientům doporučuji recepty, kde se žampiony či hlíva ústřičná kombinuje se zdravými přílohami jako jáhly nebo pohanka s další zeleninou. Další z možností jejich zpracování je orestováním, jako příloha k masu, či příprava krémových polévek. Zde docílíme hladkosti rozmixováním a přidáním pár lžiček žervé místo smetany.


Dále nesmím opomenout tolik milované plněné žampiony připravované pečením v troubě, různé druhy rizota či využití Portobello žampiónů jako chuťově skvělou vegetariánskou alternativu burgerů.