Zlatá pravidla stravování

Vydáno: 25.08.2017 15:09

Od doby pravěkých lovců se naše stolování podstatně změnilo, i když to občas kolem nás tak nevypadá :). Zkusme se tedy společně zamyslet a zkusit do našeho života zakomponovat tyto pravidla, která našemu tělu i duši pomohou více než si chceme připustit.

 

 1. Jezme čerstvé a opravdové jídlo

Zvláštní, že? Ač se název prvního pravidla může zdát sebevíc bláznivý, je to tak. Většině z nás totiž v žaludku končí umělé potraviny bez jakékoliv výživové hodnoty. Mnoho z nich se dá přirovnat spíše k chemickým produktům se škodlivými vlastnostmi. Především jezme tedy nejlépe farmářské ovoce a zeleninu, celozrnné pečivo a luštěniny. Masa a uzenin méně, ale o to kvalitnějších! To samé platí pro mléčné produkty, kde dáte přednost fermentovaným (jogurty, čerstvé sýry, tvarohy) před uzenými. Rozhodně dejte stopku hotových jídlům i polotovarům a mnohdy až podezřele levným potravinám v konzervách či plastu se záruční lhůtou, nad kterou zůstává rozum stát.

 

 2. Jezme ideálně domácí jídlo

Mnoho lidí cítí nutkání vrátit se kořenům, oprašují se staré receptury a nastává reminiscence výroby domácích produktů i řemesel. Cukrářských, pekařských i řeznických. A je k tomu důvod. Zhromadnění a velkovýroba potravin nadnárodních korporací škodí nejen nám jako lidem, ale přírodě a zvířatům kolem nás. O kvalitě není vůbec řeč, jde pouze o kvantitu za co nejmenší náklady. Tam živiny pro tělo rozhodně nehledejme! Rozhlédněte se kolem sebe, vzkvétá opět zahradničení, lidé si chtějí pěstovat vlastní ovoce a zeleninu, bylinky jsou skoro na každém okně. Tudy vede cesta. A správná!

 

 3. Jezte pomalu a dopolosyta

Toto pravidlo také není novinkou. Podívejte se děti, jak pomalu vychutnávají každé sousto. To, že do sebe naházíme oběd i s polévkou za 15 minut není hrdinství, ani to nezaslouží metály od našeho šéfa! Nemůžeme se divit, že jsme unaveni. Rychlé jídlo tělu způsobuje stres! Vyhraďte si na jídlo čas a vychutnávejte si ho. Od toho je přeci to slovo. Chutnat = Užívat. Jídlo je darem, kterým obdarováváme naše tělo, tak ho tak opravdu začněme jako dar přijímat. Zkuste se na to zaměřit a uvidíte, že sníte méně a rozhodně nebudete po obědě či večeři řešit pocity jako přecpání, uvolňování kalhot a často i toho, že se z toho přecpání ani nemůžete nadechnout.

 

 4. Jezte pestrou stravu

V dnešní době máme takové možnosti, o jakých se našim předkům mohlo jen zdát. Máme dostupné všemožné druhy ovoce i zeleniny, mléčných výrobků, ryb, masa, potravinových doplňků, celozrnných obilovin i produktů. Zamyslete nad tím, co za týden vlastně jíte. Není to náhodou pořád to samé do kola? Co každý týden můžete přeci vyzkoušet jiný druh salátu, připravit si jinou kombinaci vloček k snídani. Život je pestrý, tak využijme možnosti, co máme!

 5. Jezte u jídelního stolu v dobré náladě

V žádném případě ne ve stoje u kuchyňské linky, za pochodu nebo zkrouceně před televizí. Význam jíst společně v rodinném krbu rozhodně neznamená jenom přijímání stravy, ale jde o velmi důležitý a zároveň intimní rituál (ke stolu nezasedneme s každým), takže středobod stolování by neměla být televize. Hezky si prostřete a vychutnávejte společně chvilky s partnerem či dětmi. Plně se na jídlo soustřeďte a věnujte se pouze tomu, sdílení pohody a pozitivní energie s tím, koho jste si ke stolu pustili.


 6. Jezte pravidelně a bez extrémů

Toto pravidlo je to nejzákladnější, které bychom měli dodržovat. V žádném případě nenechávejte své tělo vyhladovět až do tzv. vlčího hladu. Procesy, které tímto chováním v našem těle vyvoláváme by ve filmovém podání byly horší než kdejaké kultovní horory. Dodržujte pravidelné rozestupy 2 až 3 hodiny a jezte 5 jídel denně. Bez kompromisů. Většina z nás tento režim potřebuje! Obzvlášť pokud pracujeme spíše duševně než fyzicky.

 

Napsané to vypadá vždy rozumně a jasně, že? Uvědomme si ale, že díky jídlu žijeme a pokud budeme jíst správně, tak si dopřejeme život bez nemocí, bez trápení z přebytečných kil a bude se nám prostě lépe žít! Pokud nevíte kde, začít, ráda Vám sestavím jídelníček podle Vašich aktuálních potřeb. Uvidíte, že příval energie do života na sebe nedá dlouho čekat.